tisdag 2 augusti 2011

Om just ingenting-men ändå något riktigt fint


Det här är hamnkontoret i Lomma. Jo, ni läste rätt. Ni skådar bilden på HAMNKONTORET I LOMMA! Visst är det puttenuttigt. Man vill bara krama om de gistna brädorna. Ett litet hus att älska.
Jag vandrar här år ut och år in: i snö, i regn, i storm och i sol.
Drömmer min dröm. Vill gärna bli inbjuden på kaffe av hamnkaptenen. Vi kan nog dra en och annan spännande sjörövarhistoria för varandra.

Jag kikar in genom fönstret längst till höger på bilden. Normal kontorsröra, men ingen hamnkapten.
Det sitter en lapp på den mindre rutan, som berättar att hamnkaptene
n har semester.
Semester mitt i värsta sjöruschen?
När man administrerar det pittoreska hamnkontoret intill Höje å i Lomm
a, är det helt normalt. Det sliter att hålla ordning och reda på hundratals och åter hundratals flytetyg, i den välfyllda hamnen. Vila behöver alla. Inte minst en stressad hamnkapten.
Jag vill gärna sitta i detta lilla hamnkontor som en annan hamnfogde. Styra och ställa i min egen lilla hamn som Pippi Långstrumps pappa, Negerkungen, ni vet.
Lasse står det på lappen i fönstret.
Du kan väl ring mig när du återvänt från Söderhavet?


Inga kommentarer: