fredag 8 juli 2011

Veckans snackis i byn: Sommarmord i Lomma!

Den här dramatiska historien började i måndags. Mobilen ringde:
-Calle, man har hittat ett lik i Höje å, alldeles nedanför biblioteket, löd det heta tipset.
Jag höll på att sätta jordgubbstårtan i halsen. Storsonen fyllde år. Jag befann mig således på en helt annan skånsk ort.
-Skit också, tänkte jag. Ett sommarmord i Lomma och jag sitter och äter jordgubbstårta. (texten fortsätter efter bilden)

Det fanns inte mycket att göra. Jag räknade med att tidningarna, om inte annat, skulle fånga upp det här.
Nästa dag stod det bara om Almedalen och Saab i tidningarna. Av något sommarmord, alla journalisters dröm (sant), i Lomma syntes inte ett spår.
Då ringde tipsare nummer två till mig.
-Calle, man har hittat ett lik i Höje å, alldeles nedanför biblioteket.
Suck. Utredning.
Jag ringde till sheriffen i Lomma, Michael Rydberg.
-Har det påträffats något lik i Höje å? Alldeles nedanför biblioteket, började jag, något försynt. (texten fortsätter efter bilden)

-Ja, man plockade upp inälvor och annat vid lunchtid förra torsdagen, svarade Lommas Gary Cooper.
-Jaså, svarade jag, lätt skakad.
-Vi skickade fyndet till kriminaltekniska i Lund.
-Oj då.
(Ja, vad ska man säga?)
-Nu har vi fått svaret.
-Hrm, harklade jag mig nervöst.
-Det visade sig vara resterna av en gris.
-Gris?
-Ja, någon har dumpad resterna av en gris i Höje å.
Lommapolisens, Michael Rydberg, hade svårt att hålla sig för skratt.
-Jaha, det kan knappast vara en julgris, svarade jag, för något ska man svara och började räkna dagarna fram till jul-mer än 140 någonting.
Sommarmordet i Lomma var alltså en gris.
Leif GW Persson kan tagga ner.
Tack för det.



...och så fyller BLOGGEN 3 år i dag, den 8 juli 2011.
Meddelas endast på detta sätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Congratulations!
Keep up the good work, Calle
Joshua