torsdag 7 juli 2011

Från världens minsta till världens största-LÖSGODIS


Det var en gång, när minsta lilla ort i Sverige hade sin egna kiosk med lösgodis. Traktens barn pekade mot de sockrade skålarna bakom glasrutan. Mopeder gasades, livet planerades, flickorna bjöds på lösgodis. För några kronor fick du en hel stor påse.
1985 släpptes lösgodiset fritt i landet. Snart kunde du köpa lösgodis till självplockspriser precis över allt. De klassiska kioskerna fick slå igen, en efter en.
I Lomma har jag följt kioskdöden. I dag finns det en kiosk kvar, som häpnadsväckande nog vägrar ge upp lösgodiset.
-Ja, så är det. Jag är ensam om i Sverige att ha kvar lösgodis, säger ”Stefan i kiosken ” på Strandvägen i Lomma (han vill inte vara med på bild).
2011 får du för fyra kronor just fyra bitar som ligger och skramlar på botten i påsen.

Jag räknar till tiotalet olika sorter i kioskens sortiment. Stefan har all heder av att han kämpar på med sin kiosk. För att överleva har han nu också korv med mos och hamburgare. Lösgodiset är mer en kuriosa.
Jag vänder blicken ut mot den stora vida världen, som inte ens bryr sig om det svenska politikerkäbblet i Almedalen. I Dubai, var annars, hittar jag världens största lösgodisbutik, Candylicous.
Här kan godisfrossaren välja och vraka bland 3000 (!) olika sorter. Tala om lösgodis-från världens minsta till världens största.
Där satt den.
Andra sidan.
Har man salta piastrar i Dubai?



Ovanlig fisk nappade i Lomma.
Läs mer HÄR!

Inga kommentarer: