måndag 20 juni 2011

Väckarklockan: Squashplanta invaderade TÄPPAN!

Egentligen hade jag inte tänkt skriva något i dag. För det stundar en tung dag mitt i ljusa midsommartider. På onsdag skall min mamma begravas. Sådant är övermåttan dystert. All inspiration är som bortblåst. Lusten har sinat som sur mjölk.
Då brakade det till i hallen. Där stod plötsligt en stor squashplanta. Bakom grönskan tittade min svägerska fram.
-Squash på er, tjoade hon med bondmorans skälmska blick.
Märkligt. Livet kändes genast mycket lättare. Plantan blev en väckarklocka till ett ljusare och förhoppningsfullare liv.
Nu återstår frågan:
Vad gör man med en squashplanta?
Stor blir den också. Täppan blir full med squash.
Grannarna blir säkert avundsjuka.
OK, jag får väl bjuda dom på squashmarmelad.
Om nu plantan överlever, vill säga.
Har någon ett bra tips?
Inte nog med det. Lådan ni ser på bilden är en gammal fin potatislåda. Jodå, den hade hon också med sig. Arvegods, minsann.
Min goa svägerska fick ett glas vin, så allt är egentligen frid och fröjd.

Inga kommentarer: