onsdag 29 juni 2011

TUT I LUREN: Premiär för ”Änkeman Jarl” i Halmstad-och cittran kommer ut ur garderoben!


Det här är Lennart. Han ser uppblåst ut. Det är han också. Av sina darrande franska nerver. För i kväll är det stor gala premiär på Halmstad slott, där Scendraget ger Vilhelm Mobergs komedi, ”Änkeman Jarl”.
Lennart Eriksson är inte vem som helst. I Halmstad är han den verkliga teaterveteranen med otaliga nyårsrevyer och folklustspel bakom sig. Han är också en begåvad textförfattare.
I kväll spelar han upp som träskomakaren Mandus, som lägger sig i äktenskapsplanerna mellan änkeman Jarl och änkan Gustava.
-Det har varit mycket jobb, men det ska nog gå vägen, säger han.

Så här var det.
Lennart ringde mig i början av året och undrade om jag hade min cittra kvar.
-Jo, svarade jag. Den har stått i garderoben i 50 år.
-Då är det hög tid att den kommer ut, sa Lennart.
Sagt och gjort. Min slitna cittra transporterades av Åke Jönsson (tack, Åke) från Lomma upp till Halmstad.
Lennart stämde och stämde och stämde igen. Till slut slog han en signal och spelade en trudelutt i luren för mig. Det lät pling-plong-fint.

Naturligtvis skrev Lennart samman en visa, ”Björkens fågelsång till Gustava”.
Så nu vet ni varför min cittra gör teaterdebut i kväll tillsammans med Mandus. Frågan är bara om den vill spela med.
-Stämningen. Den vill för det mesta spela en helt annan melodi än vad jag vill, säger Lennart Eriksson och vrider några varv extra med stämnyckeln (mitt stavningsprogram vill att jag ska skriva skiftnyckeln).
Det blir spännande i kväll på Halmstad slott.
Om bara mitt diskbråck bär, så kommer jag.
Säg den sträng som brast...



MERA LENNART
Per Kågström på Hallandsposten skriver inför kvällens premiär så HÄR om Lennart Eriksson.

Inga kommentarer: