söndag 5 juni 2011

När skönheten kom hem till byn



Majestätiskt (kan man skriva så fortfarande) gled den väldiga motorkryssaren in i Lomma hamn. Det brummade så där läckert som bara vi Gubbar gillar. Hemmahamn. Stora ögon på kajkanten. Sommar och sol och badsugna i massor, 17-18 grader i vattnet.
Det är första gången under alla år som jag sett denna enorma motorbåt i rörelse. Läckert, är bara förnamnet.
Ägarna är Lindströms. Vi säger alltid bara så i Lomma.
Säg Lindströms. Det räcker.
Familjen driver det framgångsrika VVS-varuhuset i byns utkant. Jag har själv köpt en fin toastol av Lindströms. Med ett lock som går ner av sig själv i ultrarapid. Jättekul, tycker både farfar och barnbarnen.


Annars var det väldigt mycket badsugna gäster i Lomma i dag. Årets första riktig baddag. På innestället, Lomma Beach, trängdes halva Eslöv.
Jag föredrog och kolla in läget i min badbalja, Lomma Centrum. Där är inte så mycket muskelspel som på Lomma Beach. Det är mer en plats för oss farbröder.
Jodå, nappträdet som jag skrev om i vintras finns kvar.
Jag tyckte mig se farbröderna Benny och Kjell, spana in trädets nappar.
Värmen tar. En napp på en kvart, är aldrig fel.
Jag tror jag ska dra mig tillbaka en stund.
Napp på er.



Inga kommentarer: