tisdag 14 juni 2011

Lomma-här finns flest häckar i Sverige

Det här är Marcus, 20 år.
Han klipper min häck (förlåt). Marcus är professionell häck klippare, jobbar för Malmöföretaget, MAFAB.
Min bostadsrättsförening, Skrattmåsen, har hyrt in Juan Naranjo, and his boys and girls, för att få ordning på våra häckar (suck).
Det kan verkligen behövas. Det är samma visa varje år när midsommarblomster närmar sig. Vi Gubbar smattrar med våra klippare. Resultatet kan bli lite hit och dit-mest dit, för egen del.
Annars kan vi i Lomma det där med häckar. Jag tror att om man lägger ut alla våra häckar (oj-igen) i en lång rad, räcker det säkert med råge jorden runt.

Det här är Alexandra, 19 år. Hon påminner mig om någon.
Frågan är bara vem?
Alexandra gör sin första häck säsong som krattare. Det är nämligen så man får lära sig yrket-häckklippare. Marcus började själv en gång som krattare. Det blir vansinnigt mycket löv att ta hand om.
Nu svingar han det långa svärdet med bravur. Blicken är tränad. Det gäller att få häcken jämn och fin. Veta precis var skäret ska sitta, inte för djupt och inte för högt.
Hoppas, nu kom jag på vem Alexandra påminner om. Världens mest lovande kvinnliga stavhoppare, Angelica Bengtsson, 18 år.

Jag pekar på en av mina paradisbuskar, men tankarna är på stavhopp och häck (!).
-Nja, svarar Marcus. Den rör vi inte.
Hans tankar är helt inne på paradiset.
Mina tankar är någon helt annanstans. Det blir lätt rörigt med både stavar och häckar.
-Fast, säger jag till slut samlat. Det är skönt att slippa klippa själv.
Senast det begav sig gick mitt diskbråck upp. Blodtrycket for upp i hatten. Ambulansen redo. Sönerna har sedan dess fått ta över. Nu slipper vi hela röran.
Tack Marcus och Angelica, förlåt, Alexandra. Och Anki, ordförande i min bostadsrättsförening.
Det är krut i den kärringen...utan både stavar och häckar.



Inga kommentarer: