måndag 9 maj 2011

Världens mest berömda bild-EN TAVLA!

Sällan har en bild, fått ett sådant våldsamt genomslag som bilden från ”Situation Room” i Vita Huset, Washington. Männen och de två kvinnornas ansikten, fryser fast historiens vingslag när Usama bin Ladin går till de sälla jaktmarkerna.
Efterskörden blir att BILDEN nu analyseras på snart sagt varje plätt på jordklotet.
Även konstvärlden börjar röra på sig. Konstkritiker, inte minst i USA, ”läser” av bilden som om den vore en tavla i klass med Mona-Lisa.
Jag bestämde mig för att gå ett steg längre. Varför inte bli först med att tillverka tavlan som ändå snart kommer att dyka upp på diverse vernissager världen runt?



Sagt och gjort.
Jag tog fram oljefärgen och lät palettkniven dansa fram över duk
en. President Obama har på den berömda bilden inte valt, att sätta sig i främsta rummet. Därför suddade jag fram honom med lätt hand. Knapp märkbar. Utrikesminister Clinton med sin hand över munnen, ger jag några spännande knivspetsar med färg. Något av Edvard Munchs ”Skriet”, över det hela, om Herrskapet förstår vad jag menar.
Ärligt talat har jag trixat till det. Helt enkelt skapat ett digitaliserat ”konstverk” av den berömda bilden som Vita Huset fotograf, Pete Souza, knäppte.
Fast visst är min skapelse värt en tia, så säg. I alla fall ramen...

Inga kommentarer: