torsdag 12 maj 2011

Lomma köper åldringsvård för miljontals kronor av andra kommuner

För en tid sedan skrev jag ett välbesökt inlägg på bloggen, om att åldringar i Lomma kommun skickas ”Ut i det blå”. Det råder nämligen platsbrist på kommunens äldreboende. Därför far husvilla åldringar som skrivs ut från sjukhusvård och tex behöver ett korttidsboende runt som satelliter i Skåne.
En kvinna berättade för mig, att hennes make erbjöds plats i Småland (!). Hon tvär nobbade.
-I genomsnitt rör det sig om sex personer. Det är naturligtvis inte bra, säger socialchefen, Britt-Marie Pettersson, till mig.

Lomma kommun får alltså köpa in sig på andra kommuners äldreboende. Det är en dyr lösning. En mycket dyr lösning, ska det visa sig.
-Vi får betala mellan 1700-2000 kronor per dygn, så visst blir det mycket pengar i slutändan, fortsätter Britt-Marie Pettersson.
Ja, över fyra miljoner kommunala skattekronor under ett år. Pengar som både du och jag är med och betalar.
Hur har det då kunnat gått så här snett i åldringshanteringen i Lomma kommun?
-Förra sommaren hade vi en utbyggnadsplan, men något hände, säger social chefen Pettersson vidare.
För att tala klarspråk: omsättningen med döda åldringar avtog plötsligt. Lommaborna började helt enkelt leva längre. Det var något nytt. Utbyggnadsplanerna skrotades.
Jag ringde upp lyxhotellet Hilton i Malmö. Deras prislista per dygn:
enkelrum 1350 kronor och dubbelrum 1600 kronor.
Tablå.


Inga kommentarer: