onsdag 25 maj 2011

"Jag var där"

Aldrig tidigare har jag mötts av sådan vreda ute på byn som i dag.
Samtalsämnet givet, nämligen den avbrutna allsvenska matchen mellan Malmö FF-Helsingborgs IF.
Varken när Saddam eller Osama bin Laden blev dödade kommer ens nära. Kungliga pysselbilder med kaffeflickor ska vi inte ens nämna på samma dag.
Lommaborna som normalt är ett godmodigt släkte, är fly förbannade. Jag har aldrig upplevt något liknande.
All den vrede som nu kanaliseras riktar in sig mot den 18-årige jubelidiot som tog sig in på planen och attackerade HIF:s målvakt, Pär Hansson. Den grabben går en mörk och dyster framtid till mötes.
Vad som kommit bort i sammanhanget, är att knallskottet som kastades in på planen innan och gav målvakten en öronskada, hade räckt för att bryta matchen.
Vad händer nu?
Ja, det blir samma visa. Igen. Mats Olsson skriver i Expressen:
"Och igen. Och igen. Och igen.
Det kommer alltså inte att hända ett skit. Jo, att MFF får dryga böter och förlorar den ospelade matchen med 3-0. Annars har vi hört allt tills öronen trillar av.
Fotbollshövdingen, Lars-Åke Lagrell, har redan börjat hacka samma fras igen. Och igen. Och igen. Och igen.
När jag lyssnade på MFF:s supporterpolis i bilradion på väg hem, förstod jag sammanhanget:
Alla med ansvar lever i ett litet gulligt land med små röda hus med vita knutar. Verkligheten i Sverige är numera blod, svett och tårar.
Andra sidan har jag upplevt det, när Sverige verkligen var små röda hus med vita knutar.
1955 spelade IFK Malmö en kvalmatch till allsvenskan mot Brage hemma på gamla Idrottsplatsen i Malmö.
En herre i hatt och gabardinrock, blev så rosenrasande på Brages vänsterback, att han rusade in på planen och sopade till dalmasen.
Fast det här är en helt annan historia.
På den tiden fanns inga rakade skallar. Alla bar gråa stora dystra hattar, så klädseln var annorlunda.
Annars då?
Samma visa.
Och igen. Och igen. Och igen.
Calle Rockbäck


FOTNOT: Bloggläsaren Michael Lindholm rättar mig.
IFK Malmö-IK Brage spelades 1956.
Helt rätt. Jag skrev i hastigheten 1955. Matchen slutade 2-2. IFK Malmö vann den första kvalmatchen mot Brage borta med 1-0. Därmed gick "di gule" upp i allsvenskan. Det andra laget som gick upp var GAIS.
Hur det gick för mannen med hatten, förtäljer inte historien. Förmodligen slokade hatten.

1 kommentar:

Michael Lindholm sa...

IFK Malmö - IK Brage spelades 1956.