tisdag 10 maj 2011

Här tankar svenskarna över en kvarts miljard liter alkohol

Det här är Jürgen Bechold. Han är tysk och håller på Hamburger SV i fotboll. Och så har han ont i armarna. Jürgen är nämligen en av dessa hjältar som bär fram spriten till törstiga svenskar på Border Shop i Puttgarden, Tyskland.
-5 miljoner liter i veckan, går det åt, säger han och ler mot mig. Ja, det blir hemskt mycket på ett år, över en kvarts miljard liter sprit, vin och öl.


Jag har alltså varit med i den svenska spritfloden som nu anfaller Tyskland. Det blev stressigt värre. För säkerhets skull utrustade jag mig med närmare fyra meter söner. Storsonen ledde anfallet medan Lillsonen sopade upp resterna av Gubben.
Fy fan va jobbigt det blev. Det kräver sina män och kvinnor för att kapa åt sig flakvis med öl, vinboxar för en femtilapp och tre liters Jelzin-vodka i box för 248 riksdaler. Billigt, billigt. Du tjänar mer än hälften på kröken. Minst. Vissa flarror känns löjligt billigt.



ALLA har bråttom som det gällde livet.
ALLA springer med sina kundvagnar som skållade råttor.
ALLA får huliganögon.
Fram, fram, plock, plock. Undan, undan.
Heja Sverige.
-Spritens Ullared, säger en svettig herre från Värnamo och sveper en provwhisky i flygande fläng.
Jag står blickstilla och längtar hem. Jag HATAR alla varianter av Ullared. Orkar helt enkelt inte med köpfester. Dessutom känns det förnedrande.
Ja, så är det. Den svenska spritfloden är förnedrande.
Jürgen Bechold tittar på mig. Han förstår, men ändå inte. Jag hör vad han tänker.
-Stackars, stackars svenskar.
Undrar just om Anders Borg har varit här?




Inga kommentarer: