torsdag 19 maj 2011

Han har Lommas vassaste jobb!


Det här är Roland. Han skär sig varje dag, men är glad ändå. Roland är glasmästare och driver byns ”glashytta”, Lomma Glasmästeri.
Glasbruken i Småland brottas med ekonomiska problem. I dag kom tex beskedet att Orrefors slutar tillverka sitt klassiskt slipade glas som gjort bruket världsberömt, 30 anställda mister jobbet.
-Vi, däremot, behöver anställa, säger Roland Svensson i Lomma till mig.
Andra sidan jobbar Roland inte med kristallvaser. Det blir mest fönsterglas som varit hans liv i 50 år. En och annan spegel skärs också till.

Allt för ofta råder det skarpt läge i Lommas ”glashytta”.
-Jag skär mig dagligen. Tummarna och händerna. Det har blivit en hel del stygn under alla mina år i branschen, fortsätter han och gnider på sin lätt blodiga lillfinger.
I juli blir Roland folkpensionär. Han tillhör den ädla årgången 1946, men lägga av är inte att tänka på.
Jag förstår honom. Tala om fönsterutsikt. Lomma Glasmästeri har glasat in både Turning Torso, Malmö Arena och nu senast den nya fina Centralstationen i Malmö.
Det hade jag ingen aaaning om.
Det är tunga prestige fyllda jobb. Då får man stå ut med lite skärsår. Kanske man t o m kan dra till med, att det blir lite som plåster på såren.
Hipp som Happ.



Inga kommentarer: