onsdag 4 maj 2011

Geronimo var ingen Usama bin Ladin. Bloggen reder ut begreppen.

Jag har absolut inget emot att terroristen rensades bort från jordens yta. Det som däremot stör mig, är att aktionen och Usama bin Ladin döptes till Geronimo, hövdingen för Chiricahuaapacherna.
Han hette egentligen Goyathlay som betyder ”Han som gäspar”.
Det är min favorithövding bland indianerna.
Geronimo vägrade låta sig besegras av den vita mannen. Han var oerhört tuff. En riktig indian som stred för sitt folks rättigheter. Då tog den vita mannen till sitt sista vapen: spriten.

Denna stora krigare gillade att läska strupen med destillerade drycker. Geronimo blev alkis. I fyllan och villan slocknade han ute i kylan. I en snödriva. Döden kom med en lunginflammation. Den vita mannen kunde andas ut. Det var 1909. Apachehövdingen blev hela 80 år. Anmärkningsvärt.
Det är sådana slut jag tycker är väldigt sorgliga.
Nu skulle man tycka att det fick vara nog, men inte då.

Hövdingens kropp begravdes i Fort Sill, Oklahoma.
Tio år senare kommer Prescott Bush (1895-1872) in i bilden. Han var då en ung politiker på uppåtgående, dessutom far till den första president Bush och farfar till den senaste presidenten i släkten, George W Bush.
I dag anklagas Prescott för att ha lett en grupp som transporterat bort hövdingens ben och skalle till New Haven och Yale University.


På 100-års dagen 2009 av Geronimos trista död, lämnade 20 släktingar till apachehövdingen in en stämning till US District Court i District of Columbia.
I stämningen kräver man att hövdingens ben och skalle lämnas tillbaka till indianerna. Man begäran också skadestånd för alla år av lidande utan gubbens ben och skalle.
Men nu skulle man kunna tycka att det fick vara nog, men ack nej.
Geronimo avlossar en pil från de sälla jaktmarkerna. Han skriver åter historia. Denna gången som kodnamn, när världens mest berömda terrorist dödas.
När kommer Hollywood-filmen?

(Detta inlägg tillägnas Peter, världens bästa granne. Han är nämligen BOMBförkyld. Och som jag indianälskare.)

Vill du läsa mina andra inlägg på bloggen om apachehövdingen Geronimo, finner du dom på följande datum i BLOGGARIVET här till höger:
29.12.2008
19.2 2009
24.2 2009



INDIANERNA PROTESTERAR
Jeff Houser, ordförande för Fort Sills apache-stam, kräver en ursäkt av president Barack Obama.
Länken får du HÄR!
Bilden "Homeland security", har jag plockat från Jeff Housers Facebook-sida.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag älskar också indianer och jag blev jävligt arg när USA använde Geronimos namn som kodnamn!