måndag 30 maj 2011

Det stora KUNGAKRIGET: SVT fjäskar för kungahuset!

Första världskriget var Europas sista kungakrig. Det tyska, österrikiska och ryska kejsardömena gick i graven. Det är väl ingen som protesterar mot den historiebeskrivningen.
Fast nu är det tid igen. Det är TV4 som drar ut i strid under fältropet:
”SVT fjäskar för kungahuset!”
Under första världskriget använde sig de stridande parterna av kulsprutor, stridsvagnar, stridsflygplan och enorma artilleripjäser.
Nu heter ammunitionen ORD.

Fredrik Lundberg som är chef för samhällsredaktionen på TV4, blåser ut alla de giftpilar man satt in i det svenska kungahuset, efter den där förargliga kungaboken kom ut i höstas. SVT, däremot, har valt en mer hovsam inställning till vårt kungahus. Och så radar han upp allt kräm som public service serverat tittarna.
Jag tycker det är ett väldigt roligt ”krig” som nu rullar ut över landet. Räkna med att SVT vässar sina vapen. Moteld planeras.

Det stora fältslaget mellan TV-jättarna, kommer att stå på Skansen i Stockholm den 6 juni. På nationaldagen ska nämligen vårt lands konung hålla tal bland björnar, älgar och pungråttor.
Det blir ett annorlunda ”Allsång på Skansen”, i vart fall i TV4.
Kommer TV4 att pressa kungen på kaffeflickor och allt gangsterkramande?
Kommer SVT att smöra med kungasången?
Allt samman startades med boken ”Den motvillige monarken” som jag häpnadsväckande nog, var först med att skriva om här på bloggen. Först ett par månader senare brakade helvetet loss.
Nu rullar det kungliga ordkriget ut över Svea Rike.
Spännande.



Debattartikel i Aftonbladet HÄR!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Calle!
Ska direkt erkänna att jag inte brukar läsa din blogg - hittade hit via en googling. Jag sökte på lungtransplantation och fick upp det du skrivit om Linda. Är själv lungsjuk men inte på listan än. Min fråga till dig är så här:
Om du träffar Linda...vill du fråga henne om hon skulle vilja berätta lite för mig om hela resan med lungtransplantation?
Jag är 40 år och har två barn och skulle behöva lite pepp från någon som varit med....
Min mejladress: goks@live.se
Vänliga hälsningar
A i Ystad