fredag 6 maj 2011

Den första bilden på PAPPERSHUD

Det här är ett helt vanligt ben som ändå är mycket ovanligt. I vart fall på bild. Jag googlar, men kan inte hitta ett sådant smalben i hela världen. På bild, vill säga.
I verkliga livet är det väldigt vanligt. Allt för många får nämligen pappershud när de blir äldre. Då är det kolossalt vanligt. Fast inte på bild som jag sa.
Ålderdomen förvandlar människor till fiskfjäll. Av jord är du kommen, osv.
Benet på bilden är mitt.
Tack för kaffet.

Det finns olika steg i utvecklingen. Ditt svarta hår, får en dag några vita slingor. De grå tinningarnas charm. Tjusigt värre.
Applåder.
Tack.
Några år senare är det grått. Du är en grå panter.
I veckan fick jag min dom av min läkare på Universitetssjukhuset i Lund. Han tittade och klämde på mina smalben som är under omvandling pga alla mediciner och annat otyg.
-Du har pappershud, löd hans dom.
Jag hade aldrig hört detta medicinska uttryck tidigare, fast det är så mycket man aldrig har hört.

När jag kom hem låg pensionärstidningen”Veteranen” i postlådan. I sommar förvandlas jag från sjukpensionär till folkpensionär. Fast jag är lik väl en sjuk pensionär för det. Tänk om det kunde vara tvärtom? Att man blev som folk är mest. Heller har varit, kan tänkas.
”Veteranen” fläskar på med en rabatterad resa till Turkiet. Titta på bilden här ovanför. Det är en glad bild.
Mannen har grått hår, kanske t o m pappershud.
Kvinnan. Ja, vem är hon? Dotter, barnbarn eller sjuksköterskan på plats i Turkiet.
Mellan varven är det något som inte stämmer med åldrandet. Fast Gubben på bilden kan ha bytt upp sig, ca 40 år.
Paper skin förvandlas till Paper Dolls.

Inga kommentarer: