torsdag 14 april 2011

Polisen lägger ner jakten på inbrottstjuvarna i Lomma

Det var lördagen den 5 mars i år som Mats och hans sambo lämnad lägenheten i Lomma Hamn, för ett kortare ärende. De var borta knappt en och en halv timme på eftermiddagen. När de kom hem, hade tjuvar hunnit bryta sig in och vända upp och ner på deras lägenhet. Vittnen har berättat att de sett tre personer, två män och en kvinna.
Jag skrev på bloggen om det. Många upprördes av de unika bilderna jag publicerade på röran.
Den senaste utvecklingen i den här inbrottsrötan, är två.
Polisen har inget att gå på. Man har lagt ner fallet. De återkopplingar man gjort, är resultatslösa.

Mats har nyligen fått beskedet.
-Jag har fått ett papper från polisen. Det är har lagt ner ärendet, berättar Mats för mig.
-Ja, så är det. I alla fall för stunden. Vi har inget att gå på, fortsätter polisen i Lomma att berätta för mig.
Det är i och för sig inget unikt alls. Sanningen är den, att ytterst få bostadsinbrott klaras upp.

Medan tjuvarna kan fortsätta sitt smutsiga hantverk, är det den drabbade som får dra det tunga lasset. För Mats del har det i dagarna varit byte av ytterdörren som bovarna bröt upp. Inte alls någon billig pjäs. 12-15 000 kronor plus moms.
-Det går på försäkringen, tack och lov. Men det är så mycket annat som följer med, när man drabbas så här.
-Livet går vidare. Trist att man fått lägga ner jakten efter tjuvarna, säger han.
Ja, det måste man verkligen hålla med om.

Inga kommentarer: