söndag 17 april 2011

Konst i Påsk: Lomma bjuder på färgsprakande bilkonst


Pling-Pling.
Lomma Events, Jöran Lindkvist, ringde mig i veckan.
-Calle, vill du vara auktionsutropare annandag påsk?
-Auktionsutropare? Du måste ha ringt fel.
Det visade sig, att Jöran som ingår i projektgruppen
för den återkommande påskvandringen i konstens tecken, ville ha mig som auktionsutropare i Lomma.
Det handlade inte om farfars gamla klocka, mingvaser eller rangliga pinnstolar.
Nej, bättre upp. Det handlade om en bil. Inte en Ferrari som ni kan se på vinjettbilden. Det är min illustration till det delikata uppdraget.

Påskens konstprogram är digert med öppna ateljéer, gatumålningar, graffiti, fototävling m m.
Grejen är den, att på Hans Hanssons gård, ska elever från Östra Grevies Folkhögskolas estetiska linje under påsken förvandla en bil till en graffitibil.
-Det är här du kommer in i bilden. Bilen ska sedan auktioneras ut. Vi vill att du blir auktionsförrättare, säger Jöran Lindkvist utan att darra på manschetten.
-Jöran veta icke vad han göra, tänkte
jag och svarade OK, ty jag icke heller veta vad jag göra.
Andra sidan, konst som konst, är egentligen inte konstigare än allt annat konstigt man gjort i sitt oändligt spännande liv. Man lever bara en gång.
Ska det gå åt pipan, kan det lika så väl få ske i ett färgsprakande crescendo.
Vad har jag tackat ja till?
FOTNOT 1: Bombnedslaget Carolina Gynning söktes först som graffitimålare. Henne fick man inte tag på.
FOTNOT 2: Jöran Lindkvist sitter alltså med i projektgruppen. Projektledare för påskvandringen är Lomma Events Sand
ra Andersson. Bara så allt blir rätt och riktigt.


THE PLYTONES TILL LOMMAFESTEN!

Jag läser följande nyhet på Lomma kommuns hemsida:
"Lommafesten (27 maj-29 maj) inleds på fredagen den 27 maj (öppet 18-01) med dans till The Playtones i stortält på Varvstorget! Mat och dryck serveras. En av de stora händelserna under lördagen 28 maj (öppet 10-01) är Lomma Ankrace, likt det som förekommit vid Stockholm Water Festival tidigare, om än i mindre skala. Ankracet är ett lotteri med 500 ankor som färdas i Höje å ut i Lomma hamn."
Det var då allt tur, att det inte är kalkoner...

Inga kommentarer: