lördag 19 mars 2011

NATO anfaller Libyen. Hur ska det sluta för Lisa och Nic?

Hur ska det gå för Lisa Holland?
Lisa är korrespondent för Sky News. Hon befinner sig mitt i lejonets kula, Tripoli, Libyen. Jag har följt hennes rapporter i TV-rutan till midnatt.
När brittiska och amerikanska flottenheter avlossar 112 kryssningsmissiler mot mål i Libyen, står Lisa Holland och rapporterar. I Tripoli.
Hur länge då?
DN skriver:
"23.20: 33-årige norske kameramannen Ammar Al-Hamdan har gripits av libyska myndigheter i Tripoli, skriver norska medier. Al-Hamdan arbetar för al-Jazira och är en av fyra journalister från tv-kanalen som har gripits av libyska säkerhetsstyrkor. Övriga gripna kommer från Tunisien, Mauretanien och Storbritannien."
Lisa Holland har rutin av krig, så det räcker och blir över. Hon är en riktig reporterstjärna.
Hoppas hon kommer levande hem och kan ägna sig åt sin hobby. Dykning.

Hur ska det gå för Nic Robertson?
Nic är korrespondent för CNN. Även honom har jag följt i min TV-apparat till midnatt.
Även han befinner sig i lejonets kula, Tripoli. När amerikanska och brittiska kryssningsmissiler slår ner i landet, lämnar han sina rapporter från Tripoli.
Varken Lisa eller Nic darrar på rösten. Nic har som Lisa varit med förr. Prisbelönt för sina krigsreportage från när och fjärran. Alltid med livet som insats, känns det som.
Hoppas Nic kommer hem levande till sin fru Margareta Lowrie. Paret har två döttrar.
Nu går jag och lägger mig.
I sänghalmen råder det, tack och lov, fred.

Inga kommentarer: