tisdag 8 mars 2011

BLUFFEN för MILJONER stoppade inte tjuven i Lomma


Lås blecket på dörren som skulle stänga ute tjuven, är rena rama skojeriet. Titta på vinjettbilden. Till vänster på bilden ser du min orörda dörr med lås blecket. Till höger Mats dörr som tjuven bröt upp (vid pilen) med en kofot på 10-15 sekunder. Längre behöver det inte ta. Svårare än så var det alltså inte. Lätt som en plätt.
För måna år sedan, sprang det omkring gubbar i området. De sålde och skruvade dit ett lås bleck, under hejar ropet att ”det stoppar tjuven”.
Vi var hundratals boende som nappade. Det kostade, om jag minns rätt, ca 500 svenska riksdaler för ett s k säkerhetsbleck.

Titta än en gång på bilden från Mats lägenhet. Snacka om att vända upp och ner på en lägenhet. Jag kan inte sluta bli upprörd. Och så då det där förbannade bleck låset som skulle stoppa inbrottstjuven. Vi har alla blivit lurade. Företaget som tapetserade landet med lås bleck har naturligtvis tjänat miljontals riksdaler.
Jag kontaktade mitt försäkringsbolag. Där jag har min hemförsäkring.
-Nej, något bleck lås är inte inlagd i försäkringen. Det anses inte hålla måttet, lyder deras raka besked till mig.

Egentligen finns det knappast något som kan stänga tjuven ute. I Lomma lever villaägarna som bor på bär gatorna närmast motorvägen farligt. Det är så lätt att svänga av motorvägen och klippa en kåk. Och så snabbt ut igen. Det inträffar tyvärr allt för ofta.
Man kanske skulle skaffa sig ett livs levande lejon som vakthund. Det hade varit en syn för gudarna, att få se lejonet kommer rusande mot tjuven som står med tappade brallor i ens hall.
Jag tror jag behöver en napp.


ÖGAT!
Har du hört eller sett något misstänksamt i samband med inbrottet hos Mats och hans sambo? Hör av dig till polisen i Lomma. Ring 040-11414

Inga kommentarer: