onsdag 30 mars 2011

Arne kommer med vårkänslor till 300 000 malmöbor!

Det här är Arne, 63 år. Han står mitt i sitt fantastiska hav med penséer. Det är nämligen Arne som kommer med våren till 300 000 malmöbor.
Minsta lilla pensé ni ser i en offentlig rabatt i vår i Malmö kommer nämligen från Arne. Hans enorma odling av vårens första ljuvliga blomma, ska skänka storstadens stressade människor vårkänslor.
-70-80 000 penséer har Malmö Stad beställt, säger Arne till mig och smeker en guling ömt.
I oktober förra året började Arne vårda de långt över 100 000 små sticklingarna. Nu stampar de frustrerat i blomsterstallarna (kan man säga så). De vill ut och sprida vår.

Jag har i många år köpt mina penséer hos Arne Nilssons Handelsträdgård i Stora Slågarp, söder om landsvägen som Edvard Persson sjöng. Det är härdade blommor.
En gång lät jag några knippen gå på export till Värmland. Ett betydligt hårdare klimat än i Lomma. Arnes penséer växte till buskar. Något liknande hade vännen Per-Arne i Karlskoga aldrig tidigare varit med om.
När penséerna tonar bort, tonar Arnes pelargoner fram. Då svämmar växthusen över av denna ljuvliga sommarblomma.
I november vilar Arne ut på Kanarieöarna. Alltid. Laddar upp sina blombatterier.
-Det är toppen. Fast nu brakar säsongen i gång på allvar. Snart går den stora leveransen av penséer till Malmö. Ja, sedan är det tid för pelargonerna. Det blir hårdkörning. Våren är här, tjoar Arne åt mig när jag försvinner ut genom dörren med en låda vår.
Det stundar härliga tider, strålande tider, mitt Herrskap.

Inga kommentarer: