söndag 27 februari 2011

OSCARSGALAN!

I natt är det 83:e Oscarsgalan. Jag, en filmnörd, bryr mig inte. Jag läser listan på de nominerade i de tunga klasserna:
Bästa kvinnliga biroll.
Inget namn säger mig något. Melissa Leo i ”The Fighter”. Slagskämpen, på ett ungefär. Ingen susning.
Bästa kvinnliga huvudroll.
Där känner jag till Nicole Kidman. Hon har nästan varit hemma hos Roland i Trollhättan. Filmen är ”Rabbit Hole”. Kaninhålet på svenska? Jaha.
Bästa manliga huvudroll.
Jeff Bridges och Collin Firth vet jag vilka de är. Herr Firth kan t o m sjunga Mamma Mia. De tre övriga nominerade är en svår suck. Var finns Clint Eastwood?
Bästa manliga biroll.
Jeremy Renner, låter bekant. Kanske. För övrigt. Noll.
Så där håller det på. Jag blir alldeles tom i bollen.

I kategorin bästa film är tio filmer nominerade. Det är säkert tio sevärda filmer. Jag fastnar för ”True Grit”. Cowboy.
Först stod det helt stilla. Bomb i skallen. Det var John Wayne klassikern ”De sammanbitna” från slutet av 1960-talet.
Jeff Bridges spelar alltså John Wayne. En cowboy med lapp för ögat. Jag såg filmen för mer än 40 år sedan.
Cowboyfilm.
Jag blir alldeles varm.
Mina tankar far omedelbart iväg till den tid man kände till alla som var nominerade till den där Gubben.
James Steward, Alan Ladd, Richard Widmark och Gary Cooper. Det tar aldrig slut. Tunga cowboys. Brudarna var på den tiden med som utsmyckning i krutröken. Fast just på den punkten är det klart bättre i dag. Dagens sällsynta cowboysare låter gärna damerna ta plats. Det är bra, tycker jag.
För inte tala om längtan efter en indianfilm. Vem skulle inte vilja bli skalperad 2011?

Namnen på dagens filmer ska vi inte ens tala om. Vem kommer att minnas den nominerade filmen” Inception” i framtiden? Däremot minns vi neandertalare, ”Mannen från vidderna” med ALAN LADD.
Vännen Rolf får alltid en tår i ögonvrån, när vi muffar ”The old timers”. Vi fastnar ofta i ”De red efter guld” med Randolph Scott. Rolf fixar t o m birollerna i denna klassiska västernfilm.
Bästa engelskspråkiga film. Där är den danska filmen ”Hämnden” nominerad.
Och i Holmenkollen vann Norge. Petter Northug.
Vi har i alla fall en sprudlande färsk Åsa-Nisse film.
”Wälkom to Knohult”, Hollywood.

Inga kommentarer: