lördag 12 februari 2011

Lommakraniet: Felräkning på1000 år!


Här längst med Höje å i Lomma hittade man människokraniet som jag skrivit om tidigare på bloggen.
Det grävdes fram i mars 1959. Dokumentationen som jag nu fått från Malmö Museum visar på en omsorgsfull kartläggning och utredning. Antingen rör det sig om ett mord, någon som offrats till Gudarna eller en vanlig drunkningsolycka i Höje å.
Vi ska vid ett annat tillfälle gå närmare in på detaljerna. Det finns emellertid, en betydande skillnad i dokumentationen. Människokraniet är från 500 f kr och inte 500 eft kr födelse som det står i Malmö Museums monter. Det rör sig alltså om en felräkning på 1000 år, från medeltid till forntid, korsningen järnålder/bronsålder.
Lommas äldsta invånare som påträffats är alltså 2 500 år gammal. Det är faktiskt sensationellt.
Jag gav mig ut på jakt efter fyndplatsen. Det skulle visa sig inte bli lätt.


En vacker lördag. Ingen snö men minusgrader och en hög fräsch luft. Det kan behövas när man jagar forntiden.
Jag hamnade i ständiga återvändsgränder med hästgårdar. Värst var en dam kring de 40 som höll på att sadla sin häst. Hon behandlade mig sämre än en hästskit.
Jag fick absolut inte parkera på gården.
Jag fick absolut inte ge mig ut på fältet för studier av arkeologiska spetsfundigheter från forntiden.
Hon sket fullständig i upphittade människokranier i sin närhet.

Kvinnan var lördagen den 12 februari Lommas i särklass mest sura och argaste människa. Annars var dagen solig och grann.
-Du behöver väl inte vara så j.... sur, skrek jag till slut.
Även en fornminnesforskare har rätt att tappa tålamodet.
Den ilskna kvinnan drog igen stalldörren med en smäll.
Där tog det slut.
En annan gång ska jag göra ett nytt försök. Fast attacken mot forntiden får komma från ett annat håll, en annan hästgård.
Det kommer alltså mera.
Den 2500 år gamla dödskallen i Lomma får inte stoppas av någon levande dödskalle, sanna mina ord.
FOTNOT: I vinjettbilden har lommabon Peter Aspe tvättat till det inlagda kraniet.

Inga kommentarer: