måndag 14 februari 2011

Keith Richards med "sprutnålar" i hatten: Världens största leksaksaffär blev hans langare!

Jag har i mitt omåttligt spännande liv läst drösvis med memoarer. Det har blivit en blandad kompott. I topp ligger Charlie Chaplins memoarer. I botten stångas en drös svenska politiker om placeringen. De är alldeles för rädda att bränna broar. Oftast slår det över till en spyfärdig präktighet.
Nu läser jag Rolling Stones Keith Richards prisade memoarbok som pratskrivits av James Fox. Det är en vansinnigt rolig läsresa.
”Keef” bränner allt som finnas att bränna. Även minsta broräcke. Honky Tonk Women med öppet G. Det är Rock`n`roll.

Boken är nog den mest märkliga memoarbok jag läst. Fast man måste vara sugen på att titta in i rockvärldens sjaskiga kulisser med sjöar av knark, brudar, ”The Rumble in the Jungle” och fan och hans moster. Här sparas minsann inte på krutet. Mina föräldrar hade blivit chockade.
Läs avsnittet från boken här nedanför. ”Keef” bor i en lyxsvit på Plaza Hotel i New York.
Han blir sugen på en sil.
Jag har lagt texten som bild. Klicka på den och texten kommer upp mycket större. När du läst den, förstår du vad jag menar.
Rock on!



FAO Schwarz i New York anses vara världens största leksaksaffär. Ni kan se doktorslådan som inte finns med i boken, men som jag letat upp och lagt in i vinjettbilden. Titta noga också på bilden till höger.
Jodå, visst ser du sprutan i barnens läkarutrustning. Keith Richards bodde alltså på lyxhotellet tvärs över gatan, Fifth Avenue. Min bild bevisar, att det han berättar om i boken är sant och inget påhitt. I dag är lådan röd med ett vitt kors.
Makalöst.
Av någon anledning är det ingen annan som publicerat detta tidigare.
Grattis, du har precis läst om det för första gången.

Inga kommentarer: