torsdag 24 februari 2011

Håller Gaddaffi, Gaddafi, Khadaffi, Kadaffi eller Kladaffi, på att bli blind?

Kärt barn har många namn, heter det som bekant. Nu vet vi också att en galen gubbstrutt har många namn. I världspressen råder en total oenighet om hur diktatorns namn ska stavas.
Jag kör hela rasket, men det var inte det jag skulle skriva om.
Nej, det var Gaddaffi, Gaddafi, Khadaffi, Kadaffi eller Kladaffi, 68 år, märkliga glasögon som han hade på sig vid det famösa TV-framträdandet.
Brillorna lämnar mig ingen ro. De påminde mig först om ett par svetsglasögon. Där stod han i ett par goggles och lovade skjuta sitt eget folk åt helvetet. Då gör människan det också.
Stridsflygplan mot demonstranterna. En moské sköts i bitar efter en missilattack. Legosoldater pepprar det mesta som rör sig i Tripoli.
Galenskap i kubik av en man som håller på att förlora synen.

Dessa glasögon kan du inte köpa hos en vanlig optiker. Jag tror nämligen att ”Den galna diktatorn” har gula fläcken. Det är en mycket allvarlig åldersrelaterad sjukdom som i allt för många fall leder till blindhet.
Min gamla mor lider av gula fläcken. Ögonkliniken i Lund har genom åren utrustat henne med diverse hemska brillor. I det här blogg inlägget testar vi några hiskeliga exemplar. För min egen del drabbades jag av yrsel.


I ett tidigt skede fick även min mor börja med en typ av glasögon som påminner om diktatorns. Fast de första paren var ett par speciella solglasögon.
Det är en punkt i näthinnan, en del av synfältet där man ser skarpast som blir angripet. Det kallas för gula fläcken.
Jag vet naturligtvis inte hur det är ställt med Gaddaffi, Gaddafi, Khadaffi, Kadaffi eller Kladaffi. Men de galna brillorna kan mycket väl vara ett tecken på att han åkt på gula fläcken.
Det rör sig i alla fall inte om skottsäkert glas.
Fast, vem fan vet.



Läs mer om upproret i Libyen:
DN HÄR!
Svenska Dagbladet HÄR!
Sydsvenskan HÄR!
Expressen HÄR!

Inga kommentarer: