lördag 5 februari 2011

Bloggens testpatrull: Renässans för en smal kokt med bröd i Lomma

Här står lommabon Rune och testar byns nya ”korvstånd”. På Hemköp!
Rune har varit med på den historiska resan:
”En smal kokt med bröd.”
Kulturkorven.
För 60 år sedan en låda på magen och så kokta korvar hos Sjöbergs korvstånd som låg nedanför Vårdcentralen i Lomma. Rune fanns på plats och tuggade korv.
Med åren tappade de svenska korvstånden tempot. Mixen blev hamburgare, köttbullar och t o m lövbiff(?). Förflackning. Rune och jag fällde en stilla tår.
Plötsligt fick en smal kokt med bröd ett nytt uppsving. Bensinmackskorven var född.
Och så slog Ingvar Kamprad till med en lysande idé. En smal kokt med bröd och dricka för 5 spänn.
Det blev åter Varm korv boogie över hela riket. Ja, hela världen, tack vare IKEA-korven som erövrade 38 (!) länder.
Vanliga mataffärer såg sig överkörda fram till 2011. Hemköp i Lomma har nu kommit ut ur garderoben med en smal kokt med bröd.

Nu ska sanningen fram. Det var inte alls meningen att jag skulle skriva om korvar på bloggen i dag.
I förmiddags sprang jag så på en bombförkyld Gunilla Lundström som är en ärrad journalistveteran, disputerat i presshistoria, universitetslektor, ordförande för folkpartiet i Lomma m m.
Gunilla har alltså rört sig i en helt annan journalistsfär än vad jag har gjort.
-Hej Calle. Jag läser din blogg. Man får reda på så mycket, säger hon och snörvlar.
-Tack Gunilla, svarade jag och bugade av vördnad. Och berättade att i dag blir det en story om en amerikansk klocka som sköt mig.
Så blev det nu inte. Jag tyckte mig fått ett uppdrag av Gunilla. Korvtestare Rune kallades in.
-Brödet varmt och korven god, löd Runes korvbetyg på Hemköpts "korvaluda".
10 kronor kostade korven och då fick man en dricka till.
Gunilla när din hälsa blir bättre, måste du testa en smal kokt med bröd på Hemköp. Kulturkorven håller i alla lägen.
Och skänk bloggen och Rune en tacksam tanke.
Nu ska jag ta mig en sillamacka.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Endast Gud och slaktarn vet vad en korv innehåller....

Unknown sa...

Tack för uppmärksamheten!
Gunilla