måndag 14 februari 2011

Alla Hjärtans Dag-med NAPPTRÄD!


Nappträdet i Lomma som jag skrev om i förra veckan, väckte stor uppskattning.
Kersti i Halmstad undrade tex hur-varför-vem?
Eftersom Kersti jämför mig med Watergtae-avslöjarna, Woodward/Bernstein, fick jag ta ett nappatag (förlåt) med historien.
Därför tog jag i helgen en skön promenad med "Lilla Vovven" i vintersolen ner till trädet. Där stod också Roland med sin jycke. Nej, vovvarna fick INTE pissa på trädet.
Det började förra sommaren. En dag, berättar Roland vidare, hängde det plötsligt tre nappar i trädet. Nej, jag vet inte vem det kan vara, sa Roland till slut.

Jag knallade hem och gjorde som Kersti sa, tog det där nappataget. Jag fick fram att förmodligen såg det första nappaträdet dagens ljus redan 1970. Det var på Skansen i Stockholm. När man år 2000 räknade napparna fanns det över 11 000 (!) nappar i trädet.
Under 2000-talet spred sig denna trevliga trädvariant. Slottsskogen i Göteborg fick ett, Lund ett annat och nu alltså har Skåne fått sitt andra träd i Lomma.
För några år sedan vandrade nappträdet över Öresund och slog läger i Fredriksbergs Garden i Köpenhamn. Det svenska nappträdet blev plötsligt en internationell företeelse.
Dagisbarnen, för det är det, lämnar ofta små meddelande:
"Mina bästa kompis. Jag älskar dig. Jag kommer att sakna dig. Men nu är jag en stor flicka, och mamma och pappa säga att jag inte behöver dig längre."
Visst är det vrålgulligt. Trots att jag själv sög på tummen när det begav sig, får man nästan en tår i ögat.
Jodå, straxt bakom Lommas nappträd med vackra kullar, träd och buskage, ligger mycket riktigt ett dagis.
Svårare än så här var det faktiskt inte.
Nu får Kersti se till så Halmstad får sitt första nappaträd. Gubben din har säkert någon dammig, väl bearbetad napp, undanstoppad.
Ha en trevlig Alla Hjärtans Dag.

Inga kommentarer: