fredag 21 januari 2011

Rolling Stones tar över Dressmanbutikerna. 400 scener uppförs!


Första gången jag hörde talas om Rolling Stones var hösten 1964. Det var efter ett sällsynt stökigt framträdande i Hamburg, där publiken slog sönder bord och stolar.
Jag minns att vi städade svenska ungdomar skakade på huvudet och sa:
-Dagssländor.
Tänk så fel vi kunde ha. Nu invaderar dom t o m vår egen Gubbabutik, Dressman.
Frågan är hur mycket sanning det ligger i det här?
Jag gav mig iväg till Dressmans butik i Burlövs köpcenter utanför Malmö. Jodå, där var det rock`n`roll i form av ett spikande och sågande, men ingen Stonesmusik.
Personalen verkade stressade över läget.

Jag knallade runt bland klädhögarna och fotograferade. Då kom hotet.
-Här får du inte fotografera, skrek en anställd till mig och uppmanade butikschefen att rensa min kamera från alla bilder.
Butikschefen såg villrådig ut. Jag blev paff. Senast någon slet i min kamera var i Sovjetunionen 1978. KGB gillade inte vad jag plåtade.
-Jag har inget att säga, stammade butikschefen till slut fram, men lät bli min kamera.
Rolling Stones inträde i Dressmansfären är alltså än så länge en väl förborgad hemlighet.


Genom en väl placerad källa kunde jag emellertid få fram följande:
Rolling Stones klädkoncept ska mycket riktigt lanseras av Dressman. Det är i stort sett allting utom byxor. De världsberömda rockarna har själva godkänt var enda liten kläddetalj. Därför byggs nu Dressmans butiker om för flera hundra miljoner kronor.
Alla butikschefer har nyligen kommit hem efter en vecka i Buenos Aires, Argentina. Där har hela upplägget presenterats av ingen mindre än Mick Jagger själv. Det rådde strängt fotoförbud. Att be om en autograf var inte att tänka på. Allt mycket, MYCKET hemligt.
Och det är bråttom. Måndagen den 7 februari slår man upp portarna. Räkna med att Rolling Stones musik kommer att ljuda över Burlövs köpcenter. Det kan faktiskt bli något i hästväg, när världens största och bästa rockband rullar in i min Gubbabutik.
Jag och min kamera får nog gå dit igen.
Jag behöver lite nya kalsonger med rockstuk.
Jumpin Jack Flash!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen!
Dressmans målgrupp och Rolling Stones sammanfaller väl: Gubbar över 70 som vill verka ungdomliga.
Det finns väl ingen verkligt musikintresserad som lyssnat på RS efter 1975?
Piddor

Anonym sa...

Har det gjorts någon (bra) musik efter 1975