tisdag 21 december 2010

Tomtefar i Lomma fryser

Midnatt råder, tyst det är i husen...tipp, tipp, tapp.
Det enda som hörs är köldknarret under Tomtefars sulor.
-Calle, det är rekordkallt i Täppan i natt, säger han ursäktande.
-Ja, kompis Rolf rapporterar ca 20 grader, några kilometer längre in i Lomma, svarar jag. Vi har det varmare här nere vid havet.
-HO-HO, din skämtare där.
-Ja, du vet, Rolf, han med salladspåsen i Starke man.
-Jo, jag vet allt vem han är. Han kan ta sin salladspåse och fara och flyga. JAG FRYSER!

Då var det annat i somras. Täppan kokade av värme. Termometern höll på att sprängas.
Tomtefar viftade till med lyktan. Tittade mig skarpt i ögonen och sa.
-Då fick inte jag vara med. Nej, då hade du packat ner mig i en låda i förrådet. Och där var det för varmt. Värre än vad du mätte upp till i Täppan. Ditt plågoris.
-Ursäkta mig, du vet det där med klimatförändringen. Enligt alla expert ska klimatet bara bli varmare och varmare...
-Snick snack. Du ser hur det gått. Snön har vräkt ner, kylan slår alla rekord. Mina tomtenissar NYSER. Tomtemor tar sina värmande bad i gröten. Julaftonen går åt pipan. Hela tomteligan kommer att hosta och nysa och smitta ner alla barnen.
-Nej Calle, det här får du allt fixa.
-OK då, jag lovar. Kom in så ska du få värma upp dig med lite glögg.
-HO! HO! Dig kan man alltid lita på.

Inga kommentarer: