fredag 17 december 2010

Till er alla: Årets julkort kommer från RYMDEN!

Astronomins förtrollande värld är egentligen överkurs för min egen del. Ta bara det här med Julgrans-och Snöflingehopen. Jag fattar inte ett enda julgransbarr. Däremot tycker jag det är kul och förvandlar denna nebulosa från rymden till Årets Julkort, alla kategorier. På vinjettbilden kan ni skåda det märkliga julkortet som hålls upp av en äkta Jenny Nyström tomte.
Eller som det står skrivit på Cassiopeiabloggen. Nu gäller det att hänga med:
”I konstellationen Enhörningen – ca 10 grader öster om Betelgeuse – kan man studera både Julgranshopen, Konnebulosan, båda med namnet NGC 2264, Rävpälsnebulosan samt Snöflingehopen – den sistnämnda endast i infrarött.
Bilden, tagen av ESO i Chile, fann jag på den amerikanska sajten utahskies.org som bekämpar problemet med ljusföroreningarna.”

Obegripligt? Visst, spränglärt obegripligt...

Mannen på bilden heter Ulf R Johansson. Det är han som skrivit den lärda texten. Ulf R har tidigare varit både kulturchef och uppskattad sportkrönikör på Kvällsposten. Numera är han en av dessa pigga pensionerade journalister som fortsätter med pennfäkteriet.
Det är alltså Ulf R Johansson som sköter om Cassiopeiabloggen med den förnämliga undertiteln ”Astronomiska Sällskapet Tycho Brahes blogg”.
Visst är det astronomiskt härligt med en julhälsning från rymden. Jag tror Ulf R förlåter mig, för att jag satt på honom en liten tomtemössa.
Och sju dagar kvar till tomten kommer.
Står ni ut med all väntan?


Cassiopeiabloggen. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: