måndag 20 december 2010

Svinarps Starke man, Lars-Göran Bengtsson, och jag

Så har man äntligen fått det stora genombrottet. Det man drömde om som barn, efter att ha sett Soldat Bom med Nils Poppe.
Jag blev i somras uppringd av Anagram som producerade den nya TV-serien Starke man, med Anders Jansson som kommunalrådet Lars-Göran Bengtsson.
-Vill du spela korvgubbe, undrade man.
-Visst vill jag det, svarade jag, utan att darra på manschetterna.
I går dök äntligen min korvgubbe upp
i det sista avsnittet av TV-serien Starke man.
Scenen spelades in på ICA:s parkeringsplats i Kävlinge. Av bara farten fick min kompis, Rolf, som var dagens chaufför, en liten bärande roll i form av en påse salladsblad.
-Tystnad! Tagning!
Skrek någon i en tratt, alltså precis som Ingemar Bergman och inspelningen av ”Sjunde inseglet” på Gotland för över 50 år sedan.
-Säg något, skrek tratten åt mig. Vi tar om igen.
-Skånska kanonkorvar från Bofors, skrek jag och kände mig som döden i ”Sjunde inseglet”.
-Tack! Bra. Vi tar om.
Jag skrek igen.
-Calle, vrålade Lars-Göran Bengtsson rakt ut i miljonpubliken.
I ögonvrån såg jag kompis Rolf knalla runt med sin salladspåse. Tratten skrek aldrig åt honom. Jag pillade med mitt korvhav. Kände en stark saknad av regi, för jag är ingen Persbrandt.
En dam sa att det fanns kaffe med smörgåsar i bagageutrymmet på en bil lite längre bort. Lars-Göran Bengtsson el
ler Anders Jansson kom fram till mig. Vi pratade mest väder.
-Vi har spelat in när det varit som mest varmast i sommar, sa han och pustade ut.
Vi lade armarna om varandra. Jag den stökiga korvgubben slöt fred med Svinarps Starke man, Lars-Göran Bengtsson.
Vi får se om vi träffas igen i de kommande avsnitten som nu planeras. Det blir nämligen en fortsättning på Starke man.
Bara ring så kommer jag och Rolf med salladspåsen.



1 kommentar:

Micke sa...

Blev det nån fortsättning som korvgubbe i nya säsongen? :-)
Jag missade förra säsongen, men är med i nya.