måndag 13 december 2010

OS-mössa i stället för luciakrona

Än så länge kan man inte maila över en ”livs levande” mössa. Därför fick jag för en tid sedan en mössa med posten. De klassiska utdöende breven har alltså blivit dataålderns möss (!)transport.
Ni känner säkert igen den. Det är typ en OS-mössa från vinterolympiaden i Vancouver. Ni vet den där käcka mössan som Charlotte Kallas och de andra svenska OS-hjältarna stolt knallade omkring med på knoppen.
Mössan blev till en fluga. Folk satte genast igång att sticka OS-mössor. Det blev rena rama grytlappsrallyt i tidningarna.

Nu har jag aldrig varit någon mästare i konsten att sticka. Visserligen hade jag syslöjd i småskolan, men någon stjärna på en avig och en rät, blev jag aldrig. Däremot är min svägerska Gun-Britt en fena på det här med nål och tråd, men så bor hon också i Skene, själva hjärtat i Knallebygden utanför Borås.
Gun-Britt visste att jag gillade OS-mössan skarpt. Så i stället för en luciakrona med ljus i håret, blev det alltså en mössa i år.
Möss på dig, Gun-Britt.
Och som betalning får du tillbaka idolen Elvis Presley.


Inga kommentarer: