söndag 26 december 2010

Lomma: ISKALLA julbad. Hur kall kan din morrondusch bli? Till fågeldrama i Täppan?

När bloggens badflickor tog sitt juldopp, höll vattnet i Centrumbadet i Lomma, minus två grader (-2 grader). Det var många som uppmärksammade mitt blogginlägg.
Det gör inte saken bättre att tjejerna först fick pulsa i djup snö med sina cyklar, enbart för att hänga sina kläder på. Det fanns varken bastu eller glögg eller någonstans att gå in och värma sig. I luften var det fem minus grader.
Jämför detta med alla andra insl
ag ni sett i både tidningar och i gårdagens Rapport från Ribban i Malmö. Dessa julbadare värmde upp i en bastu och efter doppet snabbt in i bastun. I Lomma fanns bara minusgrader att tillgå som värmekälla. Över måttan tufft.
-Ja, vi är vikingar, säger Monna från Lady Lounge som ledde Lommas badamazoner på självaste julaftonens morgon.

För att vi ska förstå denna enorma bragd, gjorde jag ett experiment. Jag tog min vattentermometer och mätta de kallaste strålarna i duschen. Ni har säkert själva testat en iskall dusch där hemma. I den står man minsann inte länge. Frågan är hur kallt det egentligen är?
Svar: knappt 18 grader, alltså rena tropiska hettan jämfört med årets julbad i Lomma. Av bara farten testade jag de hetaste strålarna. Det blev ca 30 grader varmt. Faktiskt inte mer.
Fråga i Aftonbladet i juli 2007 till profe
ssor Stephan Rössner:
Bränner man fett när man simmar i kallt vatten?
Svar:
Nä, all förbränning bygger på att kr
oppen måste förbruka energi för arbete. Tycker du det är kul att frysa i vattnet, så OK. JAG skulle hellre ta en lång simtur i skönare temperatur!
Tja, men kul var det.

Heja brudar!

Plötsligt låg den där, en svårt medtagen trut. Grannen Benny gav den leverpastej. Hustrun lite vörtbröd. Boel sköljde av en inlagd sill. Jag skinka (det är ju jul).
-Den är döende, sa Benny med sorg i stämman.

Det kunde bli en trist julsaga. Plötsligt var den borta. Vårt julbord hade gett den förnyade krafter. Det blev en fin liten julsaga. Trodde jag.
I stället hade pippin flytt in på grannens altan. Larm utgick. Kenneth från Spillepengens fågelskydd i Malmö ryckte ut.
-Truten är en unge, mager och tagen. Men jag har gott hopp om att vi ska rädda den, säger han och for i väg med pippin.
Det är skönt med grannar som är djurvänner.
Benny, kan du fixa mina havererade tänder också?
Trut som trut!
Här följer bilddramat från räddningsaktionen:

Inga kommentarer: