onsdag 29 december 2010

Kaffeflicka! Bloggsötma till sista delen av ÅRSKRÖNIKAN 2010

Bloggens första sex månader under 2010 redovisade jag schematiskt i går. I dag fortsätter vi den vildvuxna resan.
Nu kör vi hela sträckan ut.

Juli gjorde alla klimattokar galna av lycka. Lomma bäddades in i tropisk hetta. Bloggen slog till med två avslöjande.
*Turisterna i Lomma saknade/saknar övernattningsmöjligheter. De fick/får sova under bar himmel.
*Nattens tjuvar tömmer livsmedelsbutikernas containrar på kasserad mat.
Sydsvenskan uppmärksammade hotell-och rumsbristen. Däremot råder det fortfarande tystnad om mattjuvarna. Obegripligt.
När åt du en pizza senast?

Augusti bjöd Täppan på en lokal valupptakt. Lommas kommunalråd, Anders Berngarn (m) mötte, oppositionsrådet Karin Lyberg (s), i en kul match i ”Fia med knuff”.
Det gick som i valet. Moderat Anders krossade sossen Karin. Fast roligt hade vi, men så fanns det varken kommunister eller miljöpartister i Täppan.

September kom så med det riktiga valet. Jag illustrerade Sverigedemokraternas tomma valsedlar i Lomma med Jan Långben. Ja, det är fortfarande Jan Långben som sitter i fullmäktige. För SD:s stolar står fortfarande tomma.
Annars blev bloggens riktigt stora scoop den kommande kungaboken. Där var jag först, fast ännu så länge visste ingen något om kaffeflickor. Doppet till kaffet, lät vänta på sig.

Oktober och bloggens favoritreporter, Jessica Ziegerer på Sydsvenskan, for ner till giftskandalernas Ungern. Jag blev orolig över att hon inte var rätt klädd. Jessica lät meddela, att det var hon. Sedan for hon hem och fortsatte dra ner byxorna på borgmästare Holm i Vellinge.
Bra jobbat, Jessica.

November blev ett glödande helvete för vår konung. Den där boken som jag varnade för i september kom ut. Ut ur pärmarna ramlade också en ansenlig samling kungliga kaffeflickor.
Jag gick till botten med ordet kaffeflicka och kontaktade Språkrådet. Där tände man på alla hundra. I går kom deras besked. Ordet kaffeflicka klassas som ett nytt ord i bemärkelsen ”något sött till kaffet”, om Herrskapet förstår vad jag menar.
Roland och AMI:s reserapporter från USA väckte också berättigad uppmärksamhet. Inte minst flagnade stjärnbilden av Hollywood rejält.

December gjorde alla klimattokar till förlorare. Rekordvinter. Gråt.
WikiLeaks droppade mysiga avslöjande varje dag. Putin som Batman och Medvedev som Robin. Jag kunde inte låta bli och skoja med paret. Det blev en kul och unik bild.
-Calle, vad har du gjort. Du är bränd. Fångläger i Sibirien, mailar bloggläsaren Björne till mig.
Annars blev den stora flugan mina risiga tänder. På Facebook flödade tandpoesin. Underbart.
Jag önskar alla mina bloggläsare Ett Nytt Gott Humoristiskt år 2011.

Inga kommentarer: