tisdag 28 december 2010

BLOGGENS ÅRSKRÖNIKA, AVSNITT 1.


Jag brukar säga att min blogg är som en diversehandel. I år blev det nästan 400 inlägg, allt från rena rama tramset till ytterst allvarliga saker. Jo, det blev en diversehandel även 2010. Det är jag glad för. Bloggen ska helst inte följa det normala nyhetsflödet.
När man då ska göra en årskrönika, upptäcker man en väldigt brokig samling. Det är inte helt lätt. Alldeles för många saker jag skrivit om borde åter uppmärksammas. Det får bli som det blir. Vi börjar med de sex första månaderna av året 2010.

Den 30 januari skrev jag om gossen Petr Eisler. Hans resväska upptäckte jag och fotograferade i en av de hemska montrarna i utrotningslägret Auschwitz. Jag lade ut bilden med väskan på bloggen och gjorde en efterlysning. Det blev napp. Och en hjärtknipande läsning. Petr Eisler kommer jag aldrig att glömma.
Den 21 februari skrev jag om vattenläckan i Lomma. Det blev många inlägg om läckan. Inte minst de boende följde den spännande rapporteringen på bloggen. Där ser man vad en gäckande läcka kan ställa till med. Allt slutade emellertid lyckligt.
Den 7 mars gick en sliten Malin i mål i Vasaloppet. Det var en bragd. Tösabiten var i det närmaste otränad. Hur hon klarade av de 9 milen mellan Sälen-Mora, är för mig en gåta. Malin bodde då vid Värnhemstorget i Malmö. Värnhemstorget har aldrig gjort sig känd för att producera Vasaloppsåkare. Malin blev först. I dag bor Malin på Österlen. Där råder det ingen snöbrist.
1 april. Det är ett magiskt datum. Då får alla spader och ska luras. Bloggens historia om att Lomma Beach i framtiden blir en ökenbadstrand, väckte stor muntration. Den sammetslena rödlätta sanden från The Empty Quarter, en av världens största öknar i Saudiarabien, ska till Lomma Beach. Och sanden på Lomma Beach går åt motsatt håll.
Skämt? Kanske det. Fast säker kan ingen vara. Det sägs att Lommas kommunalråd Anders Berngarn, på bilden tillsammans med prins Abdullah, fortfarande går och väntar på den första sandleveransen. Anders, den är på väg.

Den 30 maj kunde jag berätta om att Linda efter en lång sjukhusvistelse fått komma hem till Lomma. Nu med nya lungor. Det var en fantastisk historia. Vi följde Linda här på bloggen som döende sommaren 2009 till hon kom hem, tagen men frisk den 30 maj.
Det var stort.

I juni skrev jag om grannen Mikael som efter år med duvproblem på balkongen, kom på den enkla lösningen: en plastflaska.
Det sägs att det enklaste är bäst. Plastflaskan låg där den låg i duvboet hela sommaren. Duvparet flyttade ut. Mikael hade segrat. Och kommit på en uppfinning.

Givetvis skrev jag också om kungabröllopet. Jag tyckte bloggens present till de unga tu var kul: en bärbar toalett...

Inga kommentarer: