lördag 6 november 2010

Så här ser julen ut i Lomma-48 dagar kvar till julafton!


Två yrvakna julgranar utan tingeltangel står som dörrvakter. När jag stiger in i ”julen” står ytterligare en gran med några röda kulor och hälsar mig välkommen. Inte ens rustad med något glitter, men så är det också 48 dagar kvar till julaftonen.
Julens hantverksutställning i Lommas gamla Kraftstation är sparsmakad på julhysteri. I Lomma rullar vi nämligen in julen på sparlåga. Det känns skönt. Inte ens någon bjällerklang ljuder. Tipptapp tomtarna har ännu så länge inte vaknat.

Bibi Larsens fina små tomtar lever behagfullt tillbakalutade ett stillsamt liv.
-Ursäkta, Calle, men när det är 48 dagar kvar till julaftonen, vägrar vi ta plats, säger Tomtefar till mig och spanar in det påvra glöggbordet.
För ett glöggbord finns det i den fridfulla lokalen, där Lommaborna en gång i tiden fick sin kraft ifrån.
För min egen del kändes det som en lagom start på julen. Ingen julhysteri alls, utan det är endast massor med sköna små prylar som skapats av de sjutton konsthantverkarna som ställer ut sina alster. Utställningen pågår till den 21 november.
Nu orkar jag ta tag i den infernaliska kungaboken igen.
Undrar just om kungen dricker alkoholfri glögg?

Inga kommentarer: