lördag 27 november 2010

Resebrev: Laguna Beach, Kalifornien, USA-THE GREETER!


"Fredag eftermiddag.
I Vilhelm Mobergs fotspår. Och The Greeter (Hälsaren-se vinjettbilden).
Under den första veckan stannade vi till i Carmel och övernattade. Där satt Moberg för 60 år sedan och skrev sina två första böcker i utvandrarserien, Utvandrarna och Invandrarna.
I dag skall vi övernatta i Laguna Beach. Där skrev Moberg Sista brevet till Sverige och Min stund på Jorden, som handlar om Albert Carlsson som sitter här på ett hotellrum och längtar hem men det gör inte vi. Lustigt sammanträffande i alla fall.
I Laguna Beach är det idag sensommar. Strandpromenaden är full av människor som leker, spelar fotboll, äter och solar plus att en del badar fötterna i Stilla Oceanen. Lite för kallt att bada helt.

Laguna Beach är också känt för "The Greeter", Hälsaren (vinjettbilden). Det var en man som under 30 år stod vid genomfartsleden som är Highway One söderöver, och vinkade åt alla bilister som passerade. Ett unikt nöje kan tyckas men det var hans liv. Han kände sig lycklig när dagen var slut och han hade vinkat och några tusentals förbipasserande.
När han dog gjorde den danske skulptören Eilert Larsen, som bodde här, en träskulptur, ca 2,5 meter hög, av Hälsaren för att hylla hans minne. Den placerades vid Highway One vid en park.
Jag blev alldeles kall när vi kom in i staden och Hälsaren var borta. Hade träskulpturen ruttnat och blivit kastad på tippen, tänkte jag.
Sagt och gjort. När vi tog in på hotellet frågade jag killen vid disken om han visste något.
Konstig att du ställer den frågan, sa han. Min svärfar var här och ställde samma fråga men jag vet inte.
När vi promenerade ner till centrum gick jag in i en klädaffär där det stod en äldre man som jag tyckte borde veta.
Vart har Hälsarstatyn tagit vägen, frågade jag.
Han är flyttad och står där nu, sa han och visade med handen. Visst, där stod han och det kändes skönt att han inte låg på tippen.
Tänk att viga sitt liv åt att vara trevlig, vifta med armen och le hjärtligt. Vem skulle ställa upp på det idag?

För att återknyta till Moberg så förstår jag att han tycket om Laguna Beach. Staden påminner mycket om Carmel med många gallerier och små fina bostadshus.
I morgon bär det av norrut igen. Nu skall vi göra Los Angeles. Det är lördag och förhoppningsvis inte så mycket trafik.
Det är jobbigt att köra på motorvägen med 8 körfält och trafiken går fram i cirka 100 km/h. Kommer man längst till höger och det står det "only right turn" och då är det bara att svänga av för det är så trångt att det inte går att byta fil. Ta av vid nästa mot och ta det från början.
Trots detta så har vi det jättebra.
Hälsningar
Roland o Ann-Marie"

1 kommentar:

Josef Wixenius sa...

Sökte efter lite allmän information om Moberg och Laguna Beach för att dela med mig av en låt jag skrivit tillsammans med mina bandmedlemmar som heter just Laguna Beach och är inspirerad av hans verk Min stund på jorden.
För att knyta ihop säcken så är låten producerad i Lomma. I en sovrumsstudio på Ringvägen närmare bestämt. Bandet Mojave Desert Bands medlemmar har gemensamt ursprung från Blekinge och finns nu fördelade i Lomma, Lund och Karlshamn. Bandet har helt skapat sin musik från första ton till slutlig touch på mastring av slutliga filen själva.
Musiken och soundet är inspirerad av 80-talet med en touch av 70-tal och nutid.
Det vi gör gör vi av kärlek till musiken och kärlek skall ju delas! Lyssna gärna:

https://open.spotify.com/album/5TNZbo9T1IDWW61uz0JzP5?si=FQzLaJ5oSGujuvIC_pWPHw