måndag 22 november 2010

Morfar larmar farfar: ”Kalle Anka kan skada våra barnbarn!”


Tro inte annat än att jag gillar Kalle Anka. Däremot vill jag ha honom på julaftonen och inte utanpå en schampoflaska.
Jag är som de flesta människor. J
ag tvättar mitt ansikte och mina händer med pumptvålen, blåbär eller hallon. Mitt vackra hår renas i duschen med schampo som löddrar och beter sig.
Jag är också en stolt farfar som gärna tvagar mina barnbarn med tokstollen, Kalle Anka, eller någon annan populär Disneyfigur som ler förrädiskt mot mig på schampoflaskan.
I helgen krackelerade min lilla sagovärld. Morfar väckte farfar. En larmklocka ljöd.
Så här gick det till.


Efter handtvätt fick morfar Per-Arne, bosatt i Karlskoga, väldiga problem med eksem/allergiska reaktioner. Han fick sökte han hjälp på hudkliniken på Örebros lasarett. Morfar testades på längden och tvären.
-Du är allergisk mot kathon cg som finns i de flesta schampo och tvålar, löd det dystra beskedet.
Nu i helgen när han var i Lomma, testade han barnbarnens hurtiga Kalle Anka schamp
o. Ja, ni kan se på bilden med pilarna. Per-Arne tog inte mycket och det blev en omedelbar hudreaktion.
Morfar visade farfar husrodnaden. Jag gick omedelbart i gång på mitt vis och grävde som en galning på webben. Snart fick jag fram följande fakta:

Kathon cg används för att kontrollera bakterier, svampar och alger i kylvattensystem, bränsletankar, massa-och pappersbruk, vattensystem, olja för ventilering, virke och finns i bottenfärgen till båten. De används ofta i personliga hygienprodukter som schampo och andra hårvårdsprodukter, babyprodukter, mascara osv i en aldrig sinande ström. Medlet är också giftigt.
Jag fann också en doktorsavhandling av hudläkaren Brigitta Gruvberger som klart visade på sambanden med allergiska reaktioner av ämnet methylisothiazolinon som ingår i kathon cg.
Jag blev matt. Nu städar vi ut alla
hallon, blåbär och Kalle Anka får nöja sig komma hem till oss på julaftonen. Barnbarnen ska räddas för giftiga överfall från Kalle Anka.
FOTNOT: Innehållsförteckningen. Förutom m
ethylisothiazolinon, kan det enbart stå isothiazolinone på schampoflaskorna eller tvålen. Kathon cg står det aldrig.

Inga kommentarer: