måndag 8 november 2010

Mitt i Malmös GULDFEST: Varför spårar gamla Gubbar och Kärringar ur?

Ja, det kan man verkligen undra. Bilden jag tog visar vad jag stundtals såg av fotbollsplanen. Lite gröna ytor som skymtar fram mellan de viftande flaggorna. Jodå, jag viftade själv. Och skrek mig hes som alla andra Gubbar och Kärringar som var på Swedbank Stadion och såg MFF bli Svenska Mästare:
-SM GULD, SM GULD, skrek vi oss blåa.
På min sektion var vi övervägande delen ”mogna män och kvinnor”. Vissa kvitterar ut folkpension. Andra ser fram emot att snart få kvittera ut folkpension.
Nej, vi stod inte i den fantastiska klacken bakom mål:
dels måste vi sitta. Knä och höfter utslitna. Ryggen som en trasig dragspelsbälg.
dels vill vi ha lugn och ro. På ålderns höst orkar man inte med gap och skrik och sång.

Men Gud som vi vrålade och skrek. Och sjöng. De nedslitna halsmandlarna vaknade yrvaket till liv och undrade vad som stod på. Det var 24 148 (publikrekord) åskådare inne på arenan. Vi var säkert 5000 åldringar som upplevt både barn, barnbarn och vissa raska typer t o m barnbarnsbarn.
Om hälsominister Maria Larsson (kd) suttit på min sektion, hade hon stöpt om åldringsvården. Alla äldreboende hade byggts om till Swedbank Stadion med rafflande fotbollsmatcher stup i kvarten.


Vi åldringar anses också vara stadd i kassan. Någon eller några Gubbar och Kärringar (utgår jag ifrån) åkte ståndsmässigt till arenan. Vad sägs om en limousin, precis som en riktig rockstjärna.
Nu till svaret varför Gubbar och Kärringar spårar ur mitt i fotbollsfesten. Orsaken är helt enkelt:
Det är så förbannat kul, att den futtiga pensionspengen glöms bort.
Det är ungefär som att lära sig dansa vinterns hetaste fluga, zumba. Min svärdotter, 37 år, dansar zumba. Eva Rydberg, 67 år, går också och dansar zumba. Alla kan. Precis som fotbollspublikens Gubbar och Kärringar upplever det:
Rena ram föryngringskuren, se där, ytterligare ett svar på frågan.
WAKA! WAKA!



Bilden av guldyran på Stortorget i Malmö i kväll. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: