söndag 7 november 2010

MFF eller HIF? Spådomsbok avslöjar vilka som tar SM-GULD!

Jag är en fotbollsnörd. Malmö FF är laget i mitt hjärta sedan 55 år tillbaka. Det har alltså genom alla år blivit otaliga matcher.
I dag avgörs det vem som blir Svenska Mästare i fotboll. Det står mellan Malmö FF och Helsingborgs IF. MFF möter Mjällby hemma och HIF spelar mot Kalmar FF. MFF måste vinna sin match. Då är guldet definitivt klart.
Ni måste förstå att mina franska nerver är på upphällning. Jag vågar inte ens tippa hur det kommer att gå. Däremot skaffar jag hjälp på traven, en väl tummad spådoms-och trollerikonstbok, Sibyllans Hemligheter. Om en bläckfisk kan tippa, så kan väl Sibyllan det också, resonerade jag.

I denna klassiska bok, står det att man ska räkna hur många fönster man har i sitt sovrum innan man släcker och somnar. Det man sedan drömmer på natten slår in i verkligheten. Jag räknar till ett (1) fönster, släcker lampan, lägger upp taktiken, mörkar en passning i nattens sken och somnar.
När jag vaknade i morse var det ett förfärligt hallå i skallen på mig. Jag hade drömt om något mörkt och vitt i natt. Först såg det ut som bomull. Men det var det inte.
Nej, det var tjejgruppen från 1960-talet Supremes som tuggade i sig vitt bröd. Ni har säkert själva drömt knasiga drömmar, förstå att jag kände mig yr i bollen (hipp).
Jag for upp. Bläddrade fram Drömboken i Sibyllans Hemligheter. Letade efter vitt bröd. Jag var nervös så jag blev torr som gammalt bröd i munnen. På sidan 782 fann jag vad jag letade efter. Svaret. Drömtydningen.
Drömmar om grovt bröd betyder växande rikedom. Ja, tack, men inte rätt. Se andra bakar betyder hunger. Kan stämma, för frukosten väntar, men så... har man räknat sina fönster och drömmer om vitt bröd betyder det VINST!
Men vad tusan gör Supremes i drömmen?
Har jag åkt på en fidus?
Ja, det återstår att se.
Man kan bli yr i skallen för mindre.


TIPS TILL GOD SÖNDAGSLÄSNING
Läs Per Svensson i Sydsvenskan. Per har skrivit den bästa recensionen av kungaboken. Klicka HÄR!

Inga kommentarer: