fredag 12 november 2010

Lomma först ut. Premiär för REKORDBULLEN!


Bargar-Per som driver Lomma Hembageri står där bland sina rekordbullar.
Det är inte fettisdagen förrän den 8 mars 2011, senare än vanligt, faktiskt. Per, är det inte lite väl tidigt.
-Nej, det är Fars Dag på söndag, så det är många som redan frågar efter den, svarar han och ler i kapp med grädden.
Hembageriet i Lomma koras varje år för att ha den godaste fastlagsbullen/semlan i hela Skåne. Den är minst sagt populär. Det kommer att tillverkas minst 80 000 bullar innan målgång på fettisdagen i mars 2011.

Det ser ut som en tanke, men samma dag som bullpremiären i Lomma, träder en av kungens berömda kaffeflickor, Camilla Henemark, fram i Expressen. Sida upp och sida ner berättar hon om sina möten med monarken, alltså att vara något sött till kaffet. Massmedia i hela världen är på tåspetsarna och kastar sig över bullfesten (förlåt).
Kungaboken skär rakt igenom både grädden och mandelmassan så bullhatten svajar. Det tar aldrig slut. Kungen själv har helt klart lyckats med konststycket att förlänga pinan, med den där olycksaliga presskonferensen i samband med älgjakten.
Finns
det inga begåvade rådgivare i hovstaten?
Jag stillar mina franska nerver med en premiärbulle (23 kr styck) i kväll. Till det dricker jag en kopp kaffe.
Lugn.
Jag har inte ens socker i mitt kaffe.

Inga kommentarer: