fredag 19 november 2010

Lomma bygger mest i Sverige-redan för 100 år sedan!

I torsdags hissades Lomma nationellt igen. En utredning visade att Lomma bygger mest i Sverige. Det fick mig genast att plocka fram en gulnande annons jag fått av en expert på Lomma.
Ni ser den till höger på vinjettbilden, en ljuvlig annons som säger en hel del om Lomma för 100 år sedan. Redan då var det fint folk som sökte sig till byn, eller vad sägs om både elektriskbelysning, kloakledningar och gott dricksvatten. Tomtpriset 1,50 kr/kvm var inte heller helt fel. Lägg också märkte till telenumret: 16!

Jag tog kontakt med Torsten Lind på kommunen. Han håller i tomtfrågor. Kan allt om priser. En liten miniutredning angående tomtpriserna i dag:
Kommunen säljer tomter för 1100 kr/kvm. Byggföretagen, text JM plussar på till 16-1700 kr/kvm och köper man en tomt av en privatperson, får man punga ut med 6-7000 kr/kvm.
1,50 kr/kvm!
Tomtpriset i Lomma för 100 år sedan!
Det var bättre förr...


Då återstår frågan.
Hur är det att bo i Sveriges mest taggade byggkommun?
Jo tack, man har vant sig med gator som grävs upp, läggs igen, grävs upp och...så alla tunga transporter. Jag tror mig ha sett rörtransporter som gjort en boende i tyska Ruhrområdet grön av avund. Sten-, jord-, betong- och maskintransporter i en aldrig sinande ström.
Ännu fler gator som grävs upp, mera sten, betong, jord och åter sten.
Där fick ni en snabb skiss av lommabons vardag.
Grejen är att omvandlingen av Lomma måste ske etappvis. Övrig service måste hänga med. Jag måste säga att det går sisådär.
Kommunen borde bjuda de boende på julbord för lång och trogen tjänst.
Jag kommer.


Inga kommentarer: