onsdag 17 november 2010

EXKLUSIVT: Till våren släpps SUPERMEDICINEN PRADAXA i Sverige

Det är en stor och efterlängtad nyhet som jag i dag kan avslöja. Supermedicinen Pradaxa kommer att ersätta världens farligaste medicin, det blodförtunnande medlet waran, våren 2011. Bara i Sverige dör årligen över 100 människor av waranmedicineringen.
-Om EMEA ger oss sitt godkännande i vår, så är vår ambition att Pradaxa ska komma ut på svenska marknaden snarast möjligt därefter, säger Maria Eklind Cervenka, till mig.

Maria Eklind Cervenka är medicinsk rådgivare på det tyska läkemedelsföretaget, Boehringer-Ingelheim, som tagit fram medlet.
Nyligen godkändes medicinen i både USA och Kanada. Det är helt avgörande för Pradaxas kommande segertåg över världen. Den kan t o m bli större än när Losec besegrade magsåret.
EU:s tillsynsmyndighet för utvärdering av läkemedel (EMEA) godkännande i vår känns mer som en formsak.
I Sverige lider 140 000 patienter av förmaksflimmer (hjärtflimmer). Dessa behandlas i dag med waran för att förhindra stroke, hjärnblödningar med flera dödliga sjukdomstillstånd.

Waran är i dag världens mest sålda läkemedel. Det finns bara ett stort problem med medicinen: de ytterst allvarliga biverkningarna, tex att förblöda till döds.
Med Pradaxa undanröjs dessa farhågor. Man slipper också springa som en tätting, år ut och år in, till vårdcentralens labb för att ta blodprov, något som är helt avgörande för inställningen av medicineringen med waran.

Jag, en hjärtflimmerpatient, vet vad jag talar om. Så jag tog upp Pradaxa med min läkare på hjärtkliniken på Universitetssjukhuset i Lund.
-Det får nog finnas ute på den svenska marknaden ett tag, innan vi sätter in det på dig. Det är alltid bra att avvakta till en början och se hur det fungerar i praktiken, säger han till mig.
Det låter förnuftigt. Men, hur som helst, är det här en härlig nyhet när björkarna slår ut och vi allergiker börjar nysa i stället.

1 kommentar:

Therese sa...

Har du fått Pradaxa nu?