tisdag 9 november 2010

Den skånske lasermannen: Malmöpolisen slog näven i bordet!

Kriminalkommissarie Börje Sjöholm vid Malmöpolisen var vid dagens presskonferans rosenrasande. Han gick i taket över att media spritt bilder på den misstänkte mannen för skjutningarna i Malmö.
-En fotokonfrontation med en person är körd, när man spritt bilder på den misstänkte, sade han upprört.
Jag förstår honom mer än väl. Börje Sjöholm glömde däremot ge Internet en avbasning. Det var nämligen där som någon lade ut en bild på mannen och ”hans livs historia”. Jag läste det själv på nätet under gårdagen. Det rådde öppen trafik rakt in i mannens borrande ögon.
Massmedia var alltså inte först ut, Börje Sjöholm.

I dag trummade emellertid tidningarna på. I topp Expressen/KVP/GT som körde ut rubbet. En extra krydda var den MFF-spelare som efter guldfesten spöade upp en taxichaufför och fick sova ruset av sig hos polisen.
Först i dag publicerade Sydsvenskan bilden på fotbollspelaren på sin webbtidning. Tidningens chefredaktör, Daniel Sandström, mailar till mig som svar på en direkt fråga:

”Hej,
Alex Nilsson är offentlig person och har själv sökt offentligheten. Dessutom har han själv berättat på MFF:s hemsida.
Det andra får vi bedöma när vi vet mer om häktningen.
Daniel”
De pressetiska reglerna säger att en misstänkt persons namn och bild inte ska publiceras förrän dom fallit. Etiken är satt till minst två års fängelse.
Så har jag lärt mig en gång i tiden. Därför har jag maskat den misstänkte mannen på Kvällsposten. Jag och ingen annan, är ansvarig för vad som publiceras på min blogg.
Fast med Internet verkar dessa regler mossiga.
Nu till något som är mycket roligare. MFF-supportern, Carl, från Lomma med Skånes hetaste souvenir. Vad det är?
Klicka HÄR!



Mer om den s k 38-åringen som i dag begärdes häktad.
Sydsvenskan HÄR!

Inga kommentarer: