torsdag 4 november 2010

Den kungliga kaffeflickan


Kaffetåren, kafferepet, kaffe med dopp osv, har plötsligt fått en helt annan innebörd än vad Knickarps Syförening Tråckla Fort pysslar med. Kaffestunden har fått en kunglig glans över sig.
Kaffeflickor som kungens buspojkar beställde som grädde på moset efter en god middag, är dagens stora samtalsämne.
Jag har själv aldrig upplevt några kaffeflickor. 

På min tid handlade det om groggflickor med körkort som körde oss glada gossar till festplatsen.
Jag ringde åter dr Kurberg som sa:
-Kakmonster har jag hört talats om, men aldrig en kaffeflicka. Låt Frank Sten utreda det här. (texten fortsätter efter bilden)

Fast först beger vi oss till den kungliga älgjakten på Halle-och Hunneberg i. 
Efter en kopp kaffe, men inga sju sorters kakor (förlåt), höll den svenska konungen i dag en presskonferens för över 60 svenska-och internationella journalister. 
Bara det ett kungligt älgjaktsrekord i sig.
Vad sa han då om att få lite sött till kaffet? (texten fortsätter efter bilden)


Jo, han sa i stort sett ingenting:
”Jag har inte läst boken. Det här är länge sedan. Talat med familjen om den. Nu skall vi vända blad och gå vidare.”
Några kaffeflickor syntes inte till i älgskogen. Det skulle kanske ha piggat upp. Jag har varit på plats under åtskilliga kungajakter på 1970-talet. Det brukade vara in till döden trist.
Så här kunde det låta:
-Har kungen skjutit någon älg i dag.
-Mummel, mummel...jag sköt...en ko...mummel, mummel...ett bra...skott.
Därmed var pressmötet slut i den sura älgskogen.
Det var inte mycket att skriva hem om. Nej, det är roligare med kaffeflickor, eller vad säger du Frank Sten?
Jo, han verkar trivas.

Kaffe med dopp.
På kungligt vis.
Ge mig en kopp kaffe.
FOTNOT: Drottning Silvia föredrar te. Jag har nämligen blivit bjuden på te och kakor av drottning Silvia, sämre te flicka kan man tänka sig. Det smakade utmärkt.




Inga kommentarer: