fredag 8 oktober 2010

På torget i Lomma står Bjuvs kommun



Politikerna och tjänstemännen från Bjuv var t o m så ivriga att man fotograferade mig. Upphöjd över alla stod stadsbyggnadschefen i Lomma, Eva Sjölin, och drog i ett rasande tempo den jättelika ombyggnaden som pågår av centrala Lomma.
I bakgrunden brummade och dånade det när Alf rattade maskinens käftar och rev den tidigare privata tandläkarmottagningen i det allt minde centrumhuset.
Mitt i den pågående röran har tandläkaren Claes Nelson, en gång i tiden t o m satt in en guldtand i truten på mig.

Bjuvs kommun gapade av pur förvåning, men vad gjorde de i byn?
Jag läser på kommunens hemsida:
”Hur ska Bjuvs centralort utvecklas? Sommaren 2010 startade en visionsprocess där kommunens politiker och tjänstemän ska formulera målbilderna och där kommuninvånarna successivt ska involveras.”
Jaha, det handlar om en framtida förändring. Jag stod alltså mitt i en visionsprocess för Bjuvs kommun, fast i Lomma.
Riv och bygg nytt, heter det också, om nu någon undrar.
Se upp, säger jag till alla de 14 000 som bor i Bjuvs kommun. Det där med målbilder låter vackrare än vad det är.


Sven Carlssons unika jakarandainredning skrev Sydsvenskan om sommaren 2009. Pressfotografen Leif Å Anderssons fina bilder av inredningen kan ni se HÄR!

Inga kommentarer: