fredag 29 oktober 2010

Han bekämpar terrorism med böcker

Mannen bland skolbarnen på bilden är amerikan och heter Greg Mortenson, 52 år. Ni såg honom som hastigast som gäst hos Skavlan den 8 oktober i år. Greg hann berätta att han började som bergsbestigare, men höll på att stryka med när han skulle försöka ta sig upp för världens högsta berg, K2 i Pakistan.
I några snabba drag fick vi också veta att han skrivit en bok, Tre koppar te (Marcus förlag), tillsammans med journalisten David Relin.
I stället för livsfarliga bergsbestigningar, har han under 15 år grundat 131 skolor som utbildar 58 000 elever i Afghanistan och Pakistan. De flesta skolorna har kommit till mitt i krigets fasor.
-Intressant. Tack och adjö, sa Skavlan.

Jag nappade och beställde boken från förlaget. Det ångrar jag inte. Maken till människa har världen sällan skådat. Greg har besegrat miljoner svårlösta problem, blivit kidnappad av banditer i Waziristan, Pakistan, besegrat både mullor och terrorister.
UTAN VAPEN OCH BOMBER!

Wahhabismen är en mycket strikt fundamentalistisk inriktning av sunnitisk islam med bas i Saudiarabien. De har sockrat Pakistan med wahhabi madrassas. Det är alltså i denna ”skolform” som obildade unga män förvandlas till talibaner, terrorister i västvärldens ögon.
Mitt i denna livsfarliga röra i både Afghanistan och Pakistan, startar alltså Greg upp drösvis med skolor. Arbetet sker helt på ideell grund genom hjälporganisationen ,Central Asia Institute, som Greg bildat. En moteld av Guds nåde.
Människan jobbar som en bäver och är helt orädd.
Han borde få Nobels Fredspris.





Läkare Utan Gränser har hört av sig till mig efter att jag skrev om ”Skäggen som USA vill bomba tillbaka till medeltiden”.
Så här skriver man:
”Bra att du uppmärksammar en relativt bortglömd kris i Pakistan i gårdagens blogginlägg.
Läkare Utan Gränser arbetar i Pakistan sedan 1988 och landet fanns med på vår lista över förra årets mest ignorerade kriser.
Sedan juni 2010 är vi åter i området. Vi arbetar främst med akutsjukvård och stöd till sjukhuset i Mingora.”
FOTNOT: Bilderna om Greg och hans skolflickor har jag hämtat från Central Asias Institute hemsida som du hittar HÄR!
Rubriken har jag lånat från den amerikanska tidskriften, Parade Magazine med 34 miljoner i upplaga. Journalisten Kevin Fedarko blev först med att skriva Mortensons osannolika historia 2003 i just Parade. Artikeln väckte stor sensation. Rubriken till artikeln håller än i denna dag.
Tack till Läkare Utan Gränser som jag beundrar utan reservation, för att ni läser min lilla blogg.

Inga kommentarer: