söndag 17 oktober 2010

Den stora pillermatchen: ”Jag slår Leif GW Persson med 42 piller i veckan!”

När krimprofessorn, Leif GW Persson, var gäst hos Skavlan i lördags, skröt han om sitt medicinintag.
-Jag tar 70 piller i veckan, sa han inför en häpen Skavlan.
Det var säkert många som satte kaffet i vrångstrupen inför den uppriktigheten.
Telefonen pinglade.
-Calle, hur många tar du, frågade Leif Georg.
Det var min lekkamrat från den tiden man endast knaprade albyl.
-Vet inte, svarade jag och for ut i köket och räknade.
Jag kom fram till 16 piller om dagen. Det blir 112 i veckan. Det blir 5824 piller om året!
Jag sopar alltså banan med Leif GW Persson, så det ryker om pillerburkarna.
Han kommer upp till en årlig dos på 3640 stycken. Jag vinner således den bittra pillermatchen med 2184 fler piller/mediciner under ett år.
Dessutom, Gott Folk, går mitt pillerknaprande upp under vissa perioder varje år, så egentligen rör det sig om ännu fler piller. Och en större förtvivlad seger som jag gärna hade varit utan.

Orkar ni mer?
Ok då.
Det stämmer som Leif GW sa i programmet, att om han slopar pillren så dör han. Jo, så är det. Om jag skippar mina över 6000 (ligger närmast sanningen) piller årligen. Då är det faktiskt tack och adjö.
För att få lite balans i det här bör tilläggas:
När man är en Gubbe eller en Gumma som fyllt sina modiga 60 år, förvandlas många av oss till vandrande apotek. Sjukdomshistorierna får ta kölapp. Det är många, många som käkar ännu fler piller än vad både jag och Leif GW gör.
Av jord är du kommen. Till en kemisk fabrik har du förvandlats till.
Amen.
FOTNOT: Och då har jag inte tagit upp tänderna. Fyrtiotalisternas garnityr är oftast en tröttsam ökenvandring i amalgamträsket. I bästa fall.

Inga kommentarer: