onsdag 1 september 2010

Så blev VALBOCKEN levande!



Larmet gick mitt i natten till onsdagen.
-Calle, någon har placerat en valbock utanför din Täppa!
Jag reagerade omedelbart och for ut i morgonrock och tofflor. Jodå, mycket riktigt. Där stod valbocken med en bild på en flinande ung folkpartist. Det kändes nästan som den klassiska Errol Flynn filmen ”Attack i Burma”. Jag rös av välbehag. Gubbar behöver lite spänning mellan varven.
Något liknade har jag aldrig varit m
ed om, trots att jag överlevt valrörelser sedan Tage Erlanders tid.
Och här sitter alltså valbocken själv, Gustav Georgson, 23 år, och kommunens ledande folkpartist. Jag blev helt enkelt nyfiken på detta unga politiska lejon som säkert inte har det så lätt bland oldtimers som kommunalrådet Anders Berngarn (m) och Karin Lyberg (s).
-Nä, det är jantelagen som råder, erkänner Gustav Georgson för mig. Han vet vad han talar om för han sitter i både fullmäktige och i regeringsorganet kommunstyrelsen.

Nu satsar han stenhårt på en personvalskampanj. Gustav jagar alltså att få bli kryssad.
30 000 flygblad sprids ut till invånarna i Lomma kommun.
Valbockar placeras ut.
En valkampanj som påminner om ”english style”. Väljarna får besök i sina trädgårdar och täppor. På söndag vill Gustav krama dina händer (kl.11.00-13.00) som bor i mitt område i Lomma.
En riksdagsplats hägrar.

-Det går inte att stå på torget och vänta på att folk ska komma. Vi kommer i stället till folket, säger han och märk väl att han säger vi och inte jag, när det är jag som gäller.
Något liknande har vi aldrig upplevt i Lomma. Och då har jag inte ens visat upp Gustavs bil som påminner om en amerikansk valkampanj.
TUT-TUT! Vallok Lomma 2010.

Och så har finsk TV intervjuat kommunalrådet, Anders Berngarn, i dag. De var nyfikan på varför Lomma har Sveriges högsta valdeltagande.
-Hög utbildningsnivå och ett starkt samhällsengagemang, svarade Berngarn.
Kommer i finsk TV.
Det missar vi nog.

1 kommentar:

Anonym sa...

*skratt* vilken liten flinande karriärist, det enda han vill är till riksdagen. Vad kan han om Lomma?