måndag 13 september 2010

Lommas eget Moseldalen: Snart tid för den första historiska vinskörden.

I dag tog jag mig en liten tripp till Flädie Mat&Vingård som ligger skönt inbäddat i det skånska landskapet. Jag var helt enkelt nyfiken på hur det går med druvorna som ska ge Lomma kommuns första vin, faktiskt både rött som vitt. Det, mina vänner, är historiskt så det förslår.
Efter några resor till Moseldalen, anser jag mig som den amatör jag är, att jag har en viss erfarenhet av framställningen av denna ädla dryck. I vart fall att märkvärdigt smacka, tugga och dricka vinet.

I receptionen fann jag Martin Hansson, en något stressad vinodlare och ägare till denna förnämliga mat och vingård med övernattningsmöjligheter.
-Vi räknar med att börja skörda druvorna en bit in i Oktober, säger han och flackar med blicken. Det blir vår första historiska skörd.
-Vad härligt, svarar jag.
-Vi hoppas på det. Du förstår vädret. När druvorna ska till och mogna har vi fått alldeles för mycket regn. Det kan ha sina risker. Just nu behöver druvorna sol, fortsätter Martin.

-Jamen, druvorna ser väl bra ut. De som ska vara blåa är blåa och de som ska vara gröna är gröna, skjuter jag in och avslöjar min som en klantig vinamatör.
-Ja, om bara det hade räckt, avslutar han och hugger mobilen som plingar.
Jag förstår att jag har trampat på en öm tå. Det är alltså en utmaning att vara vinbonde i Lomma.
När jag kommer hem, går jag in på den norska vädertjänsten Yr. Kollar in långtidsprognosen för tio dagar framåt. Det är ingen prognos som får druvorna att skramla som kastanjetter, precis.
Hur som helst. Skördas ska det i Lommas eget Moseldalen. Bloggen lovar att vara med.
Håll tummarna.



PS: Fattar inte varför texten bara blir större och STÖRRE. Nej, endast ett halvt glas vin.DS

Inga kommentarer: