tisdag 7 september 2010

Lomma i dag: Flaggtjuven blåst på konfekten och undersköna Ritas bilder

Jag har i flera år följt det vackra flaggspelet med de nordiska flaggorna som hälsar sjöfolket välkommen till Lomma. Jag tar nämligen mitt morrondopp från badbryggan alldeles bakom muren.
Varje år har flaggtjuven slagit till. Stängerna har rensats på sina flaggor. Det har varit ett sorgligt skådespel.
I år slog flaggtjuven till efter midsommar. En morgon när jag kom ner gapade tre flaggstänger tomma. Det var endast den finska flaggan kvar. Tjuven hade tydligen blivit störd.
Nästa morgon var även finnarnas flagga bort. Nedanför stod en liten Gubbe, tittade upp och morrade.
-Nu jävlar får det vara slut, morrade han som inte ville berätta vem han var.
Några dagar senare vajade nya fräscha flaggor för den svalkande sommarvinden. Det gör de fortfarande. Sanna mina ord är det unikt.
Den lilla morrande Gubben blåste flaggtjuven. Han ersatte linorna med en ring i toppen. Tjuven är helt enkelt för kort i rocken.
Tack, ”Lilla Gubben”.


Ja, så ramlade det in två bilder från våra ljuvliga Täppor. Rita Hayworth tog bilderna.
Den översta bilden är från tidigt i våras. Ritas Täppa ser verkligen dyster ut. Min egen Täppa kan anas bakom staketet. Bilden påminner mer om en utbombad park i Groznyj, Tjetjenien.
På den understa bilden kan ni se hur det ser ut i dag, flera månader senare. Man kan knappt tro att det är samma täppebild. Tala om kontraster.
Sommaren är bäst.
Snart kommer snön. Glöm inte vinterdäcken.
Tack Rita!

Inga kommentarer: